Is het mogelijk om een elektrische auto te ontwikkelen die zichzelf oplaadt?

Ik verwonder me altijd over het feit dat een elektrische auto bouwen zo moeilijk is. Kan het niet gewoon, net als een dynamo op een fiets, dat er een paar dynamo's op de assen worden gebouwd, waardoor de accu's zichzelf weer opladen? Of in ieder geval helpen met opladen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Het beste antwoord

Helaas: jouw principe gaat nooit werken (de al eerder genoemde onmogelijke perpetuum mobile).
Zo goed als alle bewegende onderdelen (banden, dynamo, versnellingsbak etc) hebben last van wrijving. Wrijving is verlies van energie door warmte: voel maar eens aan je fietsdynamo na gebruik.
Dus elke warmte-ontwikkeling in de auto betekent verlies; alle energie die als warmte verdwijnt komt niet ten goede aan de aandrijving (voortbeweging) van de auto. Langzaam loopt de accu dus toch leeg.
Tenzij je een volledig wrijvingsloze motor, dynamo, banden etc weet uit te vinden, is een zichzelf opladende auto een utopie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een wrijvingsloze auto rijdt niet....de banden zonder wrijving kunnen nl ook geen kracht op het wegdek uitoefenen. Los daarvan, zelfs een wrijvingsloze dynamo heeft energie nodig om rond te draaien als je er elektriciteit aan ontrekt...

Andere antwoorden (6)

een soortgelijke vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/elektro-moter-wiel-draaien-meerdere.24719
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het Perpetuum Mobilee werkt nog steeds niet, dus ook jouw gedachte gaat niet werken

Toegevoegd na 1 minuut:
Hieronder wat uitleg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hieronder wat uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, dat gaat vooral over een warmte bron als werkende kracht. Ik heb het over een motor die je de eerste keer oplaadt en vervolgens zichzelf oplaadt doordat hij door de assen de dynamo's laat draaien. Zo wekt hij dus zelf energie op terwijl hij ook voortbeweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alle principes zijn het zelfde er gaat meer in dan er uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat altijd meer energie in dan er uit komt, dus dat gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord +1
Ja hoor, ze rijden al!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een perpetuum mobile is een utopie dus nee dat is niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij een fiets werkt dit niet. Als je een elektromotor monteert en een flinke dynamo, zal je zien dat de dynamo te weinig stroom levert om de motor te laten draaien, vooral omdat de fiets zoveel zwaarder loopt met de grote dynamo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel kort samengevat, maar vanwege wrijving kan dit niet.