hoe kan je zien hoeveel kilometer je nog auto kunt rijden?

Hallo,

ik heb een fiat punto speed gear uit 2003 het is een automaat. alleen mijn vraag is als benzine nog vol is kan je precies zien hoeveel km je nog kan rijden maar als het oranje benzine lampje brandt zie je alleen maar ------- dit. kan je iets doen zodat je tog kan zien hoevele km je nog kan rijden of komt dat omdat je weinig benzine nog hebt niet kan berekenen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Antwoorden (1)

Het uitgangspunt van de ontwerper was bij het invoeren van een benzinelampje dat hij de chauffeur tijdig aan het tanken wil krijgen. Zo’n lampje gaat bij een bepaalde restvoorraad aan en verder zoek je het maar uit, want de meter is niet erg nauwkeurig.

Recent zijn er dan autocomputers gekomen waarmee de ontwerper aan de chauffeur afhankelijk van zijn rijstijl een idee wil geven hoe ver hij met de resterende tankinhoud nog ongeveer zal kunnen komen.
Het gevaar daarvan is dat er altijd mensen zullen zijn die niet zo’n technische feeling hebben en dan teveel zullen gaan vertrouwen op de aanwijzingen van dat computertje, dat wel heel goed kan rekenen, maar daarbij blindelings vertrouwt op het brandstofniveau-sensortje in de tank. En dat laatste onderdeel is niet erg nauwkeurig.

Daarom is de gedachte nog steeds: we geven u de brandstofstand en zolang als het nog een veilige hoeveelheid is vertellen we er bij hoe ver je daarmee kunt rijden. (Het laten zien van het bij lagere snelheden groter wordende bereik is ook een leuke psychologische truc om mensen zuiniger te laten rijden!)

Maar op een gegeven moment gaat het lampje aan en dan is het echt zaak het tanken niet meer uit te stellen. Als u dat toch wilt, moet u goed opletten op de actuele kilometerstand op het moment dat het lichtje aangaat, en indien u kunt uitvinden hoeveel er dan nog in zit, dan zou u met een voorzichtige rijstijl op basis van een gemiddeld verbruik nog aan de hand van de kilometerteller verder kunnen rijden om een voorkeurstankstation te halen, maar erg verstandig is dat niet, en het gaat af en toe dus ook fout.

Het expres niet tonen van de theoretisch nog haalbare afstand is een methode om het gros van de automobilisten op tijd te laten tanken. Want anders gaan altijd wel enkele mensen de fabriek verwijten dat het een keer nét niet klopte.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat je wel kunt doen is de volgende keer bijhouden hoeveel km je hebt gereden vanaf dat het oranje lampje ging branden, kijken hoeveel je kunt tanken en dat vergelijken met de grootte van de tank zoals die in je boekje staat. zo krijg je op den duur een aardig beeld hoe ver jouw auto nog kan rijden vanaf het oranje lampje. overigens schijnt het niet goed te zijn voor de motor om de tank helemaal leeg te rijden