Wat is het verschil in banden maat: 205x55xR15 en 205x55xR16?

Is dit nadelig voor de comfort. De lucht is natuurlijk bij een kleine maat minder.

Toegevoegd na 3 uur:
Kan iemand mij vertellen wat de getallen betekenen. Van 15 of 16 zegt men dat dat velgmaten zijn. Hoe zit dat dan met 205 en die 55

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.4K

Het beste antwoord

Als je deze banden voor je eigen auto gat gebruiken moet je inderdaad wel kijken of er genoeg ruimte in de wielkasten is.
De 205/55R16 is hoger dan de 205/55R15

Hieronder dan gelijk maar de berekening

205/55R16
Wanghoogte is 205 x 55% = 11,27 cm
2 wangen dus wanghoogte x 2 = 22,55 cm
Velghoogte is 16 inch x 2,54 cm = 40,64
Totale hoogte = 22,55 + 40,64 = 63,19 cm

205/55R15
Wanghoogte is 205 x 55% = 11,27 cm
2 wangen dus wanghoogte x 2 = 22,55 cm
Velghoogte is 15 inch x 2,54 cm = 38,10 cm
Totale hoogte = 22,55 + 38,10 = 60,65

Verschil in hoogte is dus 2,54 cm

Dit is een afwijking waar niet alleen je kilometerteller op afwijkt, maar dit geeft ook waardes waar een ABS- regelapperaat mee de mist ingaat. Je afrolomtrek word namelijk 190,44 cm bij de 15 inch en 198,41 cm bij de 16 inch.
Even doorrekenen geeft een afwijking van 80 cm op 20 m!
Als je ABS door deze verandering minder goed regelt kan dit een verschil zijn van wel of geen ongeval.

Hoop dat je wat aan mijn (toch wel uitgebreide) verhaal hebt:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee hier zal je weinig van merken maar het oog wil ook wat je zal het wel goed kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de R 15 en R16 zijn de velgmaten in inches dus 15 is 15 inch en 16 is 16 inch doorsnee . De r is de door de fabrikant toegekende snelheidsklasse van de band.
beide banden hebben een breedte van 205 mm en een hoogte van 55 % van de breedte. Het comfort blijft hetzelfde omdat de dikte van de luchtlaag niet verandert.
Wel word de afwijking in je km teller groter omdat de omloopmaat van een 16 inch groter is dan die van een 15 inch. bij een 16 inch band is de snelheid groter en geeft de teller minder aan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de omtrek van de velg is groter. Comfort maakt niet uit. Hou rekening dat je niet altijd zomaar een grotere velgmaat onder je auto kan plaatsen. Je loopt een risico dat de banden gaan aanlopen in de wielkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat 15 of 16 de band dikte was, dus vanaf de velg naar de buitenkant band. Dacht dat je allemaal paste op de velg.
Het verschil is de inchmaat.
Als je 15" velgen hebt, kun je daar geen 16" banden op monteren ( dan zijn de banden te groot voor de velg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg over de autoband codering

Breedte
a) De codering van een band begint met de breedte en wordt meestal aangeduid in mm.
Bijvoorbeeld bij een 195/65 R 15 91H codering van een band, is de band 195 mm breed.
b) De breedte kan ook weergegeven worden in inch. (1 inch = 25,4 mm)
Bijvoorbeeld bij een 6.00 R 16 is de band 6 inch breed.
c) Bij sommige Amerikaanse producenten wordt de codering als volgt weergegeven:
Voorbeeld 31 X 10.50 R 15 109S. Hier is 10.50, in inch uitgedrukt, de breedte van de band.

Hoogte
Daar waar de breedtemaat aanduiding in mm gevolgd wordt door een schuine streep en een cijfer, daar geeft dit cijfer de hoogte aan van de band uitgedrukt in % van de breedte.
Een 195/65 betekent dus dat de hoogte van de band 65% is van 195 mm. De band is dus 126,75 mm hoog.
Een 205/55 is dus 112,75 mm hoog.
Wanneer de breedte wordt aangegeven in inch dan wordt de hoogte van de band meestal niet vermeld. Wordt de inchmaat wel gevolgd door / dan geven de getallen die na de / volgen ook in % de hoogte van de band t.o.v. de breedte aan.

Voor nog meer info zie de link