Wat gebeurt er als de auto naar achter rolt op een helling tijdens de rij examen?

Ik had examen en stond op een hele kleine helling bovenaan voor een stop bord. Toen er geen auto's waren liet ik rem los en liet koppeling opkomen. De auto stond nog steeds stil maar de motor werkte harder omdat die niet kon rijden zonder gas (bij een diesel kun je op koppeling rijden). Plotseling rijd een fietser langs de auto die uit het bosjes kwam (de linker helft van de weg kon je niet goed zien) . Ik schrok en duw de koppeling in en de rem, de auto rolt een paar cm achteruit. De examinator en zijn controleur zeiden niks. Toen deed ik weer rem loslaten (padelen) en koppeling oplaten komen en dan gas erbij gegeven en reed vloeiend snel weg.
Tijdens het eind gesprek zei de examinator er niks van?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.2K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
ben je geslaagd??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja
Ritsuka
9 jaar geleden
Geen probleem dus

Het beste antwoord

Het gaat er bij een rijexamen om dat je kan aantonen dat je de auto beheerst en de verkeersregels kent. Als je de auto dus goed kan besturen, de verkeersregels kent en toepast, en je je in iedere verkeerssituatie goed kan redden zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen, ben je geslaagd: je kan dan namelijk goed autorijden.

Het achteruitrijden van de auto op een helling kan iedere bestuurder overkomen, en is dus niet per definitie een reden om iemand te laten zakken bij een rijexamen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha dank u, ik had namelijk alles goed gedaan behalve dit. En ik moet er nu al 2-3 over nadenken, kan het niet loslaten...
Bordensteker
9 jaar geleden
Je kunt je nu op een verantwoorde manier redden in het verkeer. Daarom krijg je je rijbewijs. Rijden deed je toch al, en voortaan hoeft er geen instructeur meer naast je te zitten. Maar je zult echt nog wel vaker merken, dat je de komende tijd nog steeds kleine beetjes bijleert, ervaring opbouwen heet dat, en dat je de auto waar je het meest mee rijdt steeds beter gaat beheersen.
Als je op de weg zit, en ook als je te voet bent, zie je soms mensen best onhandige en domme en gevaarlijke dingen doen. Mensen zijn niet perfect. Mensen maken voortdurend fouten en foutjes. Het gaat er maar om dat je geen gevaar veroorzaakt en hoe meer je rijdt, des te beter leer je automatisch altijd helemaal goed met de koppeling en de rem (en in dit geval: de handrem) om te gaan. Het is een goed voorteken dat je je hier nog wat ongerust over maakt, maar het komt best goed, en je hebt een goed rijexamen afgelegd, kennelijk al beter dan de gemiddelde kandidaat. Als ik me nu nog herinner hoe ik destijds reed bij mijn rijexamen, dan moet ik er niet aan denken dat ik me nog eens zó angstig zou voelen op de weg als die keer, want dan zou ik beter mijn rijbewijs kunnen inleveren. Alle begin is moeilijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had alles met de voetrem gedaan, als het met de handrem was geweest zou het nooit gebeuren . Ik had in totaal 30 rijlessen gehad en had maar 1-2x een kleine helling opgereden met alleen pedalen vanuit stilstaande stand. Toen ging de auto erg schokken toen ik de koppeling op liet komen en gas gaf of de auto viel uit. Ik denk dat ik veel geluk had gehad tijdens deze moment, want ik liet namelijk de voetrem pedaal helemaal los en dan heel snel de koppeling tot aangrijpingspunt. Want als ik de rem vasthield de koppeling op liet komen met voet en dan rem losliet viel die auto uit.
Gelukkig rolde de auto niet achteruit, omdat het snel genoeg was blijkbaar. Gelukkig ben ik geslaagd en kan ik een klein auto kopen voor om te oefenen etc. Dank voor goede uitleg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had voor de rest alles goed gedaan en de bijzondere verrichtingen ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zei dat ik goeie basis had, dus blijkbaar is er nog veel te leren
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik doe de hellingproef nooit met de handrem. Af en toe rij ik ook iets achteruit als ik te weinig gas bij geef. Met mijn eigen auto niet, die ken ik. Maar als ik een auto leen van iemand, dat rijd toch weer anders.
Geen probleem, dat gebeurt iedereen OOK de examinator!
Bordensteker
9 jaar geleden
Je schreeef: “Ik denk dat ik veel geluk had gehad tijdens deze moment, want ik liet namelijk de voetrem pedaal helemaal los en dan heel snel de koppeling tot aangrijpingspunt. Want als ik de rem vasthield de koppeling op liet komen met voet en dan rem losliet viel die auto uit.” Als het de leerlingen zó geleerd wordt dan lijkt mij iets mis te zijn in de manier van lesgeven. Of er is iets niet goed met de auto. (In beide gevallen geen fout van jou!)
Dat je op een flauwe helling zo weg kunt komen doordat een diesel niet zo gauw uitvalt, is voor de praktijk van alledag allicht meegenomen, maar het gevaar is dus aanwezig dat mensen een rijbewijs krijgen en dan nog geen idee hebben hoe ze met een benzinewagen op een echte helling moeten wegrijden, laat staan dat ze daar al enige ervaring mee zouden kunnen hebben. Zeker bij een auto waar je de rem op dat moment niet van ingetrapt kunt houden (!), is het nodig om de handrem erbij te gebruiken om het wegrijden te allen tijde volledig in de hand te hebben. Jij hebt hier in elk geval meteen de rem ingetrapt, prima!, en je opleiding was dan kennelijk niet compleet genoeg dat je in deze stress-situatie (en met déze auto) helemaal probleemloos weg kon rijden.
Je zult zeker in het begin nog wel eens vaker denken dat iets niet helemaal goed ging, en daarom is het dan ook goed om altijd marges te houden. Wie zonder marges rijdt komt vroeg of laat in de problemen. (En wie met marges rijdt, die komt ook nog weleens zichzelf tegen, ook ik.) Eigenlijk best bizar, dat door politieke keuzes op fiscaal gebied zowat alle rijscholen met diesels rijden, begrijp ik, nota bene in een land waar sowieso weinig natuurlijke hellingen zijn. Het gevolg kan zijn dat een heel volk te lang onkundig blijft van hoe je echt met een zwaarbeladen benzine-auto met caravan op een helling weg kunt rijden ... tot ze het probleem in de bergen alsnog moeten zien op te lossen!

Andere antwoorden (1)

Als je geslaagd bent gebeurt er niks, als je gezakt bent had het mee kunnen tellen. Je had het de examinator kunnen vragen na afloop, dat verandert toch niets meer aan de uitslag. Maar een paar centimeter zal geen punt zijn als hij ziet dat je de auto weer snel onder controle hebt
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er stond ook een auto onder ons