Hoe schakelen in een benzine auto?

Ik heb eergister mijn rijexamen afgelegd, uiteraard geslaagd. De auto was een diesel dus daarmee kun je al rijen op koppeling alleen... Hoe gaat dat nou in benzine auto? Koppeling aanbrengen tot aangrijpingspunt en dan veel gas geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
24K
Ritsuka
9 jaar geleden
Bij benzine kun je ook rijden op alleen koppelimg, maar wel minder goed.
Elke auto rijd anders, gewoon hetzelfde proberen als in een diesel, niet veel gas ineens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke dank u
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat hangt echt van de auto af. Met de 1.4 Opel Meriva van mijn vader kan ik op de koppeling wegrijden. Met mijn 1.8 Mazda gaat dat echt niet.

Het beste antwoord

Een diesel is inderdaad eigenlijk veel te gemakkelijk! Dat komt doordat een diesel zélf meer brandstof inspuit als de motor trager gaat draaien omdat de koppeling in aangrijping komt. Bij een diesel hoef je daar het gaspedaal niet per se iets voor in te drukken.
Bij een benzinemotor moet je dat dreigend afslaan zélf voorkomen door een streepje gas bij te geven.

Dus: laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en houd daar je linkervoet stil. Meestal is dat halverwege. (De eerste keren doe je dat laten opkomen inderdaad heel langzaam, maar als je eenmaal weet wáár de koppeling begint aan te grijpen, dan kun je dat steeds vlotter doen.)
Je hoort nu dat de motor wat langzamer gaat draaien doordat de auto probeert van z’n plaats te komen.
Op dit moment druk je het gaspedaal een klein beetje in, ongeveer de dikte van je pink. Daardoor zal de motor wat sneller gaan draaien, en dat vang je meteen op door de koppeling iets verder op te laten komen. Dat ‘iets verder’ is minder dan een stroopwafel dik. Nu rijdt de auto weg, en met enig gevoel laat je de koppeling nog weer wat verder opkomen, en na wat geoefend te hebben merk je wanneer je de koppeling helemaal op kunt laten komen zonder dat de auto met een ruk vooruit schiet.
Liever iets langer de koppeling gedeeltelijk ingedrukt houden, maar zodra je sneller dan een hardloper of een gewone fietser gaat moet je dat pedaal echt los gaan laten. En vanaf dat moment kun je echt meer gas bij gaan geven.

Het is een samenspel van hoeveel gas je geeft en hoe snel je de koppeling verder op laat komen.
Oefening baart kunst, en uiteindelijk krijg je er meer vaardigheid in en kun je ook vanaf dat het licht op groen springt echt wat gas geven en de koppeling tegelijk zo bespelen dat de motor niet afslaat en ook niet overdreven raast en het resultaat is dat je lekker vlot op gang komt.

Het feeling krijgen met de pedalen in een benzine-auto kost even wat tijd, en ‘gaat met vallen en opstaan’. Vraag desnoods of je rij-instructeur eens een uurtje in jouw eigen auto naast je wil gaan zitten.

Het is namelijk best een groot verschil. Vroeger was de lesauto vaak een benzinewagen, én veel mensen hadden daarvóór al met een schakelbrommer leren rijden. Maar tegenwoordig hebben heel veel brommers een automatische koppeling en versnelling, dus je hoeft daarop niet zo bewust technisch te handelen. Daardoor mis je die handigheid nog als je voor het eerst met een benzinewagen gaat rijden.

Het schakelen zelf: zie reactie.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat het schakelen zelf betreft zou ik willen zeggen: trek met een benzinewagen wat verder door dan je gewend was met een diesel. En nog even terugkomend op dat lastige wegrijden: een handige methode kan zijn om eens te proberen uit stilstand in zijn tweede versnelling weg te rijden. Dat gaat een stuk moeilijker, maar zo voel je sneller aan hoe je het aan moet pakken. Wel een beetje gas, maar verder vooral met gevoel de koppeling bespelen. Maar: het gevaar loert hierbij echter wel om de hoek dat de auto jou een lesje leert door de koppelingplaat te verbranden, want de koppeling mag niet te lang slippend worden gehouden ... dus liever onder toezicht, en kijk uit wat je doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt goede uitleg , ik snap het.
Dank voor de felicitatie

Andere antwoorden (3)

Nee, niet veel gas geven, maar matig gas geven. Voor de rest is alles hetzelfde.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh gelukig, ik dacht namelijk dat je bij een benzine auto eerst dat moest doen: Kopping in dan aanbrengen tot 2000-2500 toeren en dan koppeling aanbrengen tot aangrijpingspunt...
Ritsuka
9 jaar geleden
Je schakelt naar een volgende versnelling bij 2000-2500 toeren als je rijd
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je koppelimg indrukt en dan gas gaat geven tot aan 2000 toeren en dan pas koppelimg op laat komen, dan is je auto stuk, of je hebt dikke zwarte strepen op de weg en schiet weg met veel lawawi.
Probeer gewoon als in je lesauto te doen, op gevoel, biet te veel op die tellertjes letten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is goed
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. De verbranding in een benzine motor ligt altijd even wat hoger dan in die van een diesel. Het schakelen heeft geen verschil dus je hoeft niet meer gas te geven na het schakelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou even op een parkeerplaats met veel ruimte gaan oefenen. Gewoon om even het gevoel te krijgen. Ik rijdt dagelijks in verschillende auto's, zowel benzine, gas als diesel en elke auto 'voelt' weer anders. In mijn privé auto kan ik bijvoorbeeld de auto al laten rollen door de koppeling op te laten komen, maar dat zal aan de afstelling liggen.