waterschade auto, wat te doen?

Mijn auto is vanwege het noodweer(hevige regenval en overstromingen) gedeeltelijk anderhalf uur onder water komen te staan. Moterkap en achterbak stonden niet onder water maar tegen de tijd dat de takelwagen er was, was de auto van binnen wel al ten hoogte van de zitting van de stoelen volgelopen met water. Dit wordt niet verzekerd door de verzekeraar, ik was namelijk wa beperkt casco verzekerd en dan is noodweer niet meeverzekerd. We gaan nu de auto zo goed mogelijk proberen droog te krijgen. Hoe groot is de kans dat mijn auto total loss wordt verklaard en hebben jullie tips wat ik nog meer zou kunnen doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (1)

Total loss heeft twee betekenissen. Economisch total loss is dat de reparatie van de schade meer kost dan de waarde van de auto vlak voor de waterschade, Technisch total loss betekent dat de schade technisch niet meer te herstellen is.

Als je stoelen tot de zitting onder water hebben gestaan is de kans groot dat ook je motor onder water heeft gestaan. De kans op waterslag en andere problemen met je motor is dan erg groot. Het kan zijn dat je motor onherstelbaar geschadigd is.

Alleen drogen is niet de enige oplossing, het water neemt namelijk ook allerlei viezigheden als modder, zand, olie en zulke dingen mee je auto in. Troep die in je bekleding gaat zitten en die je er niet zo maar uitkrijgt. En anderhalf uur is dan een aardige tijd voor dat soort dingen om zich goed vast te zetten in je auto.

Afhankelijk van de leeftijd van je auto, en dus de dagwaarde van voor de schade kan je een beetje inschatten of je op total loss zit. Hoe ouder de auto, hoe lager de waarde en dus hoe groter de kans op total loss.