Is het niet wassen van een auto slecht voor de lak van de auto?

Sommige mensen beweren dat als men je wagen niet wast, dat dit slecht is voor de lak van de wagen. Volgens hen bleekt de kleur na verloop van tijd af. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Antwoorden (2)

Als je te weinig wast krijgen vuil, stofdeeltjes, roetdeeltjes, zuren, vogelpoep en andere troep de kans zich aan/in je laklagen te hechten.

Als je te veel wast, zeker als je zeep gebruikt, kan dat je lak ook weer aantasten natuurlijk, al was het alleen maar omdat je er dan toch overheen wrijft met waterstralen en/of doeken/borstels. En dan kan lak nog zo hard/krasbestendig/etc. zijn, wrijving = slijtage.

Kortom... Gewoon regelmatig wassen. Wordt 'ie snel vies dan wat vaker, staat 'ie altijd binnen in een relatief stof- en vuilvrije omgeving dan wat minder vaak.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
staat ie altijd buiten dan doet de regen het werk voor je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er kan een hoop kalk, zand, stof en andere troep meekomen met de regen, en zeker als het regent stroomt het vuil in alle hoeken en gaten.
Kleuren die verbleken komt vooral door zonlicht.
Rood was altijd een moeilijke kleur; rode auto’s hebben relatief snel last van bleker worden. Of dit met de huidige lakken nog steeds zo is, weet ik niet zeker, maar bleek geworden rode auto’s vallen me nog steeds op, en bij andere kleuren is verbleken geen opvallend probleem.

Van veel wassen kan de lak wat gaan krassen en dof worden. Maar dat hangt af van de hoeveelheid scherp zand en andere stofdeeltjes. En dit speelt eigenlijk alleen echt als er niet genoeg water bij gebruikt wordt.

Het beste resultaat bereik je met wassen als het vuil al voorgeweekt is op een dag met voortdurend of regelmatig regen.

En als je met de hand wast, moet je eigenlijk onderaan beginnen en naar boven toe werken, maar dat doet eigenlijk niemand.
Ik heb dat eens gelezen; als ik me goed herinner is dat beter omdat het vuil van de bovenkant dan gemakkelijk over de schoon gemaakte gladde onderzijkant naar beneden wegspoelt.
Doe je dat niet, dan komt het over de nog niet gewassen vuile oppervlakken (en blijft dan daar ten dele hangen, denk ik, waardoor je de auto effectief zelf nog extra vuil maakt).
Wel de spons goed blijven schoonspoelen steeds, en liever een schone pakken voor de ruiten.
Bordensteker