Is het mogelijk om vast te stellen of er verkeerde brandstof is gebruikt ? Zie toelichting

Ik heb onlangs mijn auto verhuurd voor 1 week aan een buitenlandse zakenpartner. Maar de auto begaf het na 2 dagen, ik vermoed dat hij het verkeerde brandstof heeft gebruikt ( benzine in diesel) omdat hij regelmatig belde welke brandstof hij ook alweer moest tanken.

Ik heb nog geen bericht gehad van de monteur maar zou het mogelijk zijn dat de monteur vast stelt dat er verkeerde brandstof is gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Ja, dat verschil is wel te ruiken.
jc54
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je naast elkaar wat diesel brandstof en wat benzine op een stukje papier druppelt, droogt het ook nogal verschillend op. Het ene veel trager en vettiger dan het andere.
Ik heb daar recent ergens nog een aardig plaatje van gezien, maar ik heb geen idee meer waar, helaas. Zo zou je de verdachte mix uit de tank kunnen vergelijken met die twee standaarden. De soms per land erg verwarrende namen die men hanteert, bevorderen soms het maken van vergissingen.
Als de auto het begaf met een bijna volle tank, kan dat ook een aanwijzing zijn, net als eventueel bewaarde tankbonnen.
Bordensteker
9 jaar geleden
De truc met het papier in mijn reactie hierboven is er een uit de luchtvaart om het aanwezig zijn van ongewenste straalmotorbrandstof in een tank met deels benzine aan te tonen. Een benzinemotor kan daar namelijk echt niet tegen, en zelfs een klein beetje “jet fuel” zou je zo moeten kunnen zien.
Diesel is een verwante brandstofsoort. Het omgekeerde: ongewenste benzine aantonen in een tank van een dieselauto is iets anders.
Omdat de vergissing bij auto’s beide kanten op gemaakt wordt, is er met een zoekactie op het internet meer dan genoeg over te lezen.
"benzine in diesel" ingeven en lezen maar!
Dat hangt af van de verhouding Benzine/diesel. Inderdaad zal het te ruiken zijn maar om 100% zeker te zijn zal een brandstofmonster onderzocht moeten worden.
U heeft dan zwart op wit of er benzine in de brandstof zit en in welke verhouding.
Een moderne diesel (commonrail) is niet bestand tegen benzine in de diesel en zal bij een zeer laag percentage al problemen geven. ^lr