Hoe voorkom ik overbelasting van de zekering van de sigarettenaansteker bij gebruik van een koelbox?

Ik probeerde laatst een koelbox uit in de auto, vorig jaar deed hij het nog perfect, maar toen ik hem gister in de auto had staan stopte de sigarettenaansteker er na een paar minuten mee. De zekering was dus , denk ik, overbelast. De koelbox gebruikt 46 watt.
Bij de halfords zeiden ze dat het kwam omdat de koelbox al was aangesloten bij het starten van de auto, en dat dit te maken had met de piekspanning. Ik snap alleen niet dat de zekering er dan pas na een paar minuten uit vloog. En als ik de koelbox later aan zou sluiten, is er toch nog steeds dezelfde piekspanning van de koelbox? Of is het starten van de motor tegelijkertijd met het starten van de koelbox te veel?
Klopt het dus dat als ik de koelbox 10 minuten na het starten van de auto aansluit, de zekering niet overbelast wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (2)

Er is iets mis met je koelbox of er zit sluiting in de aansluiting. Je koelbox verbruikt een ampere of vier, terwijl het circuit van je aansteker afgezekerd is met 20 A.
Hij moet dat dus makkelijk trekken, tenzij er iets mis is met je koelbox, hetgeen ik dus denk.
escape
9 jaar geleden
Koel de box thuis voor ! Dus eerst thuis al aan zetten op net spanning . Dan hoeft hij in de auto niet zo hard te werken . Uitgaande dat er technisch niks mis is met je box . Maak de ventilator eens schoon ! Daar kan ( heel ) veel stof in zitten en dan slaat hij ook uit na zo'n 10 min . Wat ook ontlast is een gekoeld element er in plaatsen of een zak met ijs klontjes . Succes keep-cool .