Krijg je ook een boete wanneer je 3e remlicht het niet doet?

Ik heb gelezen dat een derde remlicht verplicht is als de personenauto in gebruik is genomen na 30 september 2000. Maar zal je een boete krijgen wanneer je derde remlicht (in het midden) het niet doet, terwijl er nog zoveel personenauto's rondrijden die geeneens een derde remlicht hebben? Dat lijkt mij nogal oneerlijk, het is toch € 90,-....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
17.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens een boete gehad omdat ik een 3e remlicht had. Dat mocht toen nog niet omdat Den Haag eerst wilde laten onderzoeken of het wel veiliger was, terwijl in Amerika ze daar al 10 jaar mee rondreden.

Antwoorden (6)

Ik denk dat je eerst een waarschuwwing krijgt

Toegevoegd na 28 seconden:
om het daar ter plekke te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt dan gewoon een bekeuring krijgen. Net zoals je een bekeuring kunt krijgen voor het niet dragen van de autogordel, terwijl sommige oude auto's niet eens gordels hebben. Daar mag je ook zonder gordel in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kost het niet goed functionerende derde remlicht 'slechts' €60,-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaa, je zal wel gelijk hebben, alleen slechte vergelijking, hoor:P Een autogordel is wel iets belangrijker dan een 3e remlicht.. Oww, 60 dus maar.... nouuu, het is toch zonde
AWM
14 jaar geleden
+1. Toch opmerkelijk. Tien jaar geleden kreeg je een boete als je een derde remlicht had. Nu krijg je een boete als je hem niet hebt:)
AWM
14 jaar geleden
Wat vliegt de tijd....
Ja. Zoals de Romeinen zeiden: "Lex dura, sed lex".

De wet is hard, maar het is nu eenmaal de wet.
Het leven is soms hard en gemeen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekeuring zal je er niet snel voor krijgen , dit valt minder op dan de buitenste remlichten .

Let er wel op dat het bij de APK afkeuren betekent, want dan moet alles werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je auto van na september 2000 kan je er een boete voor krijgen.

Dat is de apk regel, en als je auto niet voldoet aan de apk eisen die voor jouw auto zijn gesteld, dan ben je in overtreding.

Ik hoef niet eens autogordels in mijn oldtimer (ik heb ze wel hoor..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het type voertuig.
Als het voertuig fabrieks af een derde remlicht heeft en dit dus ook vermeld staat in de type goedkeuring van het RDW dan moet dit licht werken.
Het ligt dus een beetje aan de agent of hij/zij jou daarvoor wil bekeuren of jou eerst een waarschuwing wil geven.
Dus, als het er vanaf fabriek in zit moet hij het doen. Is het later ingebouwt dan is er geen verplichting dat het werkt. Let wel dat later ingebouwde verlichting het E keurmerk draagt anders kun je daarvoor weer een boete krijgen.

Ik hoop dat dit antwoord jou velichting bied ;-)