Betekent Luchtcirculatie hetzelfde als voorruitverwarming in een auto?

Betekent luchtcirculatie hetzelfde als voorruitverwarming in een auto?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Antwoorden (2)

Wat denk je, ik heb degenen die mij wilden helpen met mijn vorige vraag beledigd dus probeer ik het maar met een nieuwe vraag?

Luchtcirculatie betekent dat je lucht laat circuleren door de auto. Oftewel, je laat lucht uit de ventilatieroosters blazen. Die zitten achter je voorruit ("achter" ten opzichte van de voorzijde van de auto) en uiteraard op het dashboard. Daarmee kun je je voorruit ontwasemen.

Een voorruitverwarming is iets anders. Als je naar je achterruit kijkt, dan zie je daar horizontale strepen door lopen. Door elektriciteit worden die warm, waardoor vocht verdampt en ijs smelt. Bijna geen enkele auto heeft zo'n verwarming in de voorruit. Ford maakt er naar mijn weten meer gebruik van dan andere fabrikanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Luchtcirculatie met verwarmde lucht wordt ook gezien als voorruitverwarming. Dit kan zowel met de in de auto aanwezige lucht, als met lucht van buitenaf.
Luchtcirculatie is een algemene functie van de kachel of airco, en voor voorruitverwarming gebruik je sowieso luchtcirculatie, maar het is niet hetzelfde.

Knop 8 uit de afbeelding http://bin.snmmd.nl/m/us6ygl7wxz9y.jpg uit je andere vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/nummer-voorruitverwarming.513635 is de knop van de lucht REcirculatie. Met de drie pijltjes (zoals het symbool van een rotonde) wordt aangegeven dat dezelfde lucht voortdurend “rondjes blijft draaien” in het interieur. Er komt geen verse lucht binnen en er gaat geen uitgeademde lucht weg. Dat is heel bruikbaar in een stinkende file en/of in een tunnel, of bij extreem koud of extreem warm weer, maar meestal is het beter om de recirculatiefunctie niet lang te gebruiken.
Luchtcirculatie heb je bijna altijd, maar REcirculatie betekent zuiver het steeds hergebruiken van dezelfde lucht. En als er ademende mensen in een auto zitten, moet je dan opletten dat de ramen van binnen niet gaan beslaan, of dat de lucht onfris en “bedompt” wordt.
Bordensteker