Hoe werkt het lichtsein bij een Ford Fusion?

Tijdens het autorijden kun je een lichtsein geven door even het grootlicht aan te zetten. Bij alle auto's waarbij ik dit tot nu toe heb gedaan, kun je dus geen lichtsein meer geven als je al met grootlicht rijdt, want dan brandt het grootlicht al.

Onlangs reed ik voor het eerst in een Ford Fusion. De schaarse tegenliggers (het was een erg rustige weg, dus er kwam maar af en toe een tegenligger voorbij, en er waren geen meeliggers) gaven lichtseinen, dus ik dacht: misschien rijd ik wel met grootlicht.

Om dat te testen probeerde ik, toen zo'n tegenligger voorbij was, een lichtsein te geven. Dat lukte, dus ging ik ervan uit dat ik dan geen grootlicht zou voeren.

Pas enkele seinende tegenliggers later ontdekte ik dat het met een Ford Fusion wel degelijk mogelijk is een lichtsein te geven, ook als je al met grootlicht rijdt.

Hoe werkt dat?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Auto's
tinus1969
9 jaar geleden
Reed je nou wel of niet zelf met grootlicht?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik reed onbedoeld met grootlicht. Ik dacht: "als ik lichtseinen kan geven door aan de linker hendel te trekken, dan zal ik vast niet met grootlicht rijden, want lichtseinen geef je met je grootlicht". Dus toen ik zag dat ik lichtseinen kon geven, concludeerde ik dat ik geen grootlicht had. Pas later ontdekte ik dat je met en Ford Fusion OOK lichtseinen kunt geven als je grootlicht voert. Mijn eerdere conclusie bleek dus niet gerechtvaardigd. Ik reed, zonder het nog in de gaten te hebben, met grootlicht, en kon desondanks lichtseinen geven.
tinus1969
9 jaar geleden
Maar deed het grootlichtlampje het soms niet?
Cryofiel
9 jaar geleden
Het grootlichtlampje brandde inderdaad. Maar het was een voor mij totaal onbekende auto, waarmee ik in het donker over een onverlichte bochtige bergweg reed. Ik richtte al mijn aandacht op de weg. Ik had wel een lampje gezien, maar daar verder geen aandacht aan geschonken, denkend dat dat het controlelampje voor de normale verlichting zou zijn, net als bij mijn eigen auto. Pas later zag ik dat dat controlelampje het grootlichtlampje was.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het controlelampje was blauw. Ik kon zien dat er verschil was tussen dimlicht en grootlicht, en ook dat er verschil was tussen gewoon grootlicht en grootlicht-met-lichtsein (door de hendel naar me toe te trekken terwijl ik al grootlicht voerde).

Antwoorden (1)

Ik denk dat op dat moment even het dimlicht bijgeschakeld wordt, zodat men toch een duidelijk verschil kan waarnemen.
Maar het is inderdaad iets dat je niet vaak probeert!

Ik vind het persoonlijk wel passen bij een auto die 'fusion' heet. Je versmelt het dimlicht met het al aanwezige grootlicht zeg maar.
Bordensteker