Kan ik iets maken tegenover de autodealer?

Twee weken terug heb ik een auto gekocht uit 1996. Hier heb ik 450 euro voor betaald. Ik wist dat ik voor deze prijs er op kon rekenen dat er vroeg of laat wel iets stuk zou gaan. Maar iets als dit had ik niet verwacht.

Ik kreeg vandaag een lekke band. Toen ik de reserveband wilde pakken, was deze ook lek en helemaal versleten. Bij de bandenwinkel schrokken ze van wat ze zagen. De banden waren 18 jaar oud en één band was zelfs ouder dan de auto zelf. Die band zat dan ook verkeerd om zodat je het jaartal niet kon zien. Ook zat er een band van een kar onder, waardoor de auto scheef reed wat voor extra slijtage zorgde. Ik heb die band naast een andere band gezien en hij was wel 3/4 centimeter hoger. Ik heb 2 nieuwe banden gekocht. Eén voor de 'kar-band' en één voor de lekke band. De andere twee ga ik vervangen als ik de APK goed doorkom.

Nu is mijn vraag, kan ik iets tegenover de dealer? Hij zou mij toch redelijke banden moeten geven? Dat ze te oud zijn, daar kan ik nog wel mee leven en daar zou ik verder geen gedoe van maken.. Maar een hele verkeerde maat! Dat kan toch niet? Hij zou dit toch gewoon op orde moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
bamibal
9 jaar geleden
Was hij wel APK gekeurd toen je hem kocht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft APK tot oktober.. Maar die mannen waar ik ben geweest zeiden dat deze banden onmogelijk door de vorige APK konden komen.. Waarschijnlijk oude bandjes eraf, betere bandjes erop, APK, betere bandjes eraf, oude bandjes erop hadden ze het over.. Lijkt me ook weer sterk omdat de dealer waar ik hem vandaan heb zelf APK doet. Maar heb hier verder geen verstand van. Misschien is hij gewoon slordig geweest en heeft hij het over het hoofd gezien. Maar dat zou wel een hele domme fout zijn dan..
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat kan die dealer gerust doen. Ook als hij zelf de APK doet. Een auto met goede banden (en verder geen andere dingen) wordg gewoon goedgekeurd. APK is een momentopname. Wat er 5 minuten na de APK gebeurd is irrelevant. (Behalve bij een steekproef dan. Maar daar krijgt de keurmeester direct een melding van. Dus dan laat hij de goede banden gewoon zitten totdat de uitvoerder van de steekproef is geweest en haalt ze daarna eraf.) Je kan denk ik niet veel beginnen. Tegen de APK in beroep gaan kost jouw veel tijd en mogelijk geld (ik heb dat zelf vorig jaar overwogen) maar dat was mij teveel moeite en kosten. Als je dat toch wilt doen kijk dan even op de site van de RDW daar staat op hoe dat moet. Je zou ook zelf verhaal kunnen gaan halen bij de garage. Maar ik vraag me af of ze überhaupt wat voor je doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor 450,- euro heb je garantie tot de drempel van de garage. Je hebt zelf nog onderzoekplicht, die heb je niet gedaan dus slikken !
Bordensteker
9 jaar geleden
Voor zo weinig geld gooien echte merkdealers hun goede naam niet te grabbel. Ik vermoed dat deze verkoper helemáál geen naam te verliezen heeft ...
Voor dat geld kan alleen een technisch onderlegde koper een goede koop doen, iemand dus die zelf een technisch oordeel over de auto kan vellen, en die bereid is er na de koop zelf nog tijd en geld in te steken om de auto weer verantwoord en praktisch bruikbaar te maken.
Verantwoord slaat dan op veiligheid (APK waardig) en praktisch op dat hij goed moet starten en niet bijvoorbeeld weigerachtige elektrische ramen moet hebben. Een les die je niet meer vergeet ...

Antwoorden (2)

Dat ligt er een beetje aan. Jij hebt ook de plicht om het te controleren voor je het koopt. Is het je dan niet opgevallen tijdens de koop?
Ik lees ook dat je nog een APK moet doen. je had minstens als voorwaarde kunnen stellen dat de auto al door de APK heen was. Ik denk dat je pas de dealer verwijten kan maken als je zelf ook alle zorgvuldigheid hebt betracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu kan ik wel de plicht hebben dit te controleren maar dan kan ik de hele auto wel nagaan natuurlijk.. Dit is mijn eerste auto en heb verder dus helemaal geen ervaring met het kopen van.. Ik heb dit aangegeven aan die man in de veronderstelling dat hij hier wel verstand van heeft en dat hij zulke dingen dan ook controleert. Voor zover mijn kennis gaat, heb ik de auto gecontroleerd.. Maar zelfs toen ik onder de motorkap ging kijken dacht ik: 'Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ik heb geen idee waar ik naar kijk.'. Die APK had ik achteraf beter er op kunnen later zetten. Maar met APK zou hij waarschijnlijk geen 450 kosten..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt als een bus volgens mij Pakaboeka. Met name alles wat je zelf kan zien en controleren (banden, maar ook bijvoorbeeld ruitscheuren, olielekkage onder de kap, elektrische ramen die niet werken, remmen die niet goed werken etc) @CVD, 'dan kan ik de hele auto wel nagaan natuurlijk'.. Dat is nu nét wat je moet doen :-). Op internet circuleren genoeg checklists met wat je zou moeten checken, en heb je er geen verstand van, neem dan de volgende keer iemand mee. En nóóit kopen zonder APK Helaas een superdure les voor je :-(
Ik vind dat als je een auto van €450,- koopt je kan verwachten dat het helemaal niets is. Ik zou niet eens in een auto van dat geld durven zitten. Je snapt zelf toch ook dat je niets hoeft te verwachten van zo'n auto.