Wanner moet je van versnelling veranderen bij de toerenteller?

Als ik de airco open heb bij de auto heb ik het moeilijk met het schakelen van versnellingen omdat ik de motor niet hoor, bij welke toerenteller getal moet je welk versnelling gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (3)

Ik heb geleerd om met 3000 toeren te schakelen, tegenwoordig wordt 2000 aangehouden dacht ik. Het maakt niet uit in welke versnelling je zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je op een lager toerental schakelt rij je zuiniger.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan het natuurlijk ook anders aanpakken: Zet je airco uit, schakel op gehoor, en kijk eens op welk toerental je dan zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Goeie suggestie die laatste. Meten is weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schakelen doe je op gehoor. Plus! goed idee...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn veel dingen die je op gehoor doet. Autorijden met de ramen dicht en/of de muziek keihard aan is onhandig en gevaarlijk@ Ook dopjes in op de fiets = niet veilig.
Vreemd genoeg mag het nog steeds wel,
Als je opschakelt (dus naar een hogere versnelling) dan zou je aan kunnen houden: op de helft van het maximale toerental, en terugschakelen wanneer het toerental daalt onder een kwart van dat maximum.

Als je haast hebt en lekker wilt opschieten, dan kun je beter doortrekken tot driekwart van het maximum (met een verder ingedrukt gaspedaal!), en terugschakelen kun je dan ook al bij bijvoorbeeld éénderde van het maximum doen (tenminste, als je daarna ook weer kunt gaan versnellen, anders kun je prima met een laag toerental blijven voortrollen.

Bij een diesel zou ik echter wat lagere toerentallen aanhouden. Dus als je haast hebt, de toerentallen als van een benzinewagen gebruiken, en als je rustig en zuinig wilt rijden, pakweg tweederde van die getallen.

Dit zijn heel globale richtwaarden. Je kunt de geschikte toerentallen (die bij jouw temperament en jouw auto passen) zelf vinden door op een dag dat je de airco niet aan hebt eens goed op te letten wat de toerenteller aangeeft nét voordat je wilt gaan schakelen.

Een verwante vraag is eerder eens gesteld, maar die spitste zich toe op zuinig rijden: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/banden/toeren-schakelen.198480
De dáár genoemde bronnen zijn dan denk ik ook daarop gericht.
Bordensteker
9 jaar geleden
Geef even gas. Trekt je auto op? Dan zit je niet in een te hoge versnelling. Gebeurt er niets of gaat de versnelling wel érg traag? Schakel dan terug.