gebruikt een 12 V koelkoffer in de auto extra benzine net als bij airco?

ik ga naar Italie en neem een koelkoffer mee die sluit ik aan op 12 V en alles wat je extra aansluit kost benzine maar is dit bij een koelkoffer meetbaar of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (2)

Ja. alle energie die extra verbruikt wordt kost extra benzine. Je zult het niet kunnen meten, omdat je daar wel heel precieze meetapparatuur voor nodig hebt, maar je kunt het soms wel horen aan het geluid van de motor. Als de motor stationair draait en de koelbox schakelt in, dan kan je horen dat de motor even iets meer moeite moet doe om hetzelfde toerental vast te houden. Deze extra moeite kost een beetje extra brandstof.
jc54
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Mooi die detectie middels het stationaire toerental.
Ja, zoals al beantwoord is, gebruikt de auto dan meer benzine. Als de motor draait, laat deze ook de dynamo draaien. De dynamo levert dan stroom voor alle elektrische delen in de auto of apparaten die op de auto zijn aangesloten. Jouw koelkastje heeft stroom nodig die geleverd wordt door de dynamo. Als de dynamo meer stroom moet leveren, gebruikt de motor dus meer benzine om de dynamo wat extra te laten draaien.