moet ik op de tenaamstelling letten bij aanschaf auto?

Ben van plan een auto aan te schaffen. Tweedehands. Aantal eigenaren staat op 1 maar datum tenaamstelling staat op 14 04 2014. Dat is dus een maand geleden. Hoe kan dit en is dit een verzekerde miskoop.. lijkt dat men de auto al na een maand kwijt wilt? Of mis ik iets.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

U deelt niet mee of u de auto koopt van een particulier of van een gerenommeerde Bovag-garage.

U kunt de vragen wel aan de verkoper stellen, maar dit ontslaat u niet van de onderzoeksplicht. Als u al twijfelt, is vertrouwen op hetgeen de verkoper u vertelt weinig zinvol. U denkt toch niet dat een verkoper een auto dusdanig zal beschrijven dat u van de koop afziet.
De verkoper van een Bovag-garage moet de koper wel inlichten over de mankementen die hij kent. Vraag daar expliciet naar (neem iemand mee die dat later kan bevestigen). U moet er rekening mee houden dat er laater verklaart zal worden dat bepaalde mankementen niet opgemerkt zijn. Aan de andere kant heeft u als koper ook een onderzoeksplicht, bijvoorbeeld door middel van een proefrit en een aankoopkeuring. Een aankoopkeuring kunt u het beste uit laten voeren door een onafhankelijke partij, zoals een andere garage of de ANWB.
Vraag naar het onderhoudsboekje. Klopt de kilometerstand? Controleer deze dmv navraag via de Nationale Auto Pas. De NAP registreert de kilometerhistorie. Vraag hiernaar bij het NAP. Koopt u bij een particulier check dan de kilometerstand online bij de NAP. Dit kost € 2,99.

Controleer gegevens in het kentekenregister.

Bij aankoop van een particulier hebt u zelfs een vérgaande onderzoeksplicht.
Als u van een particulier een auto koopt en voor de aankoop niet voldoende onderzoekt neemt u een groot risico en zal het moeilijk of onmogelijk zijn een beroep te doen op conformiteit op grond van Artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7.

Bij twijfel, niet kopen.