Stel je bent 16 en je woond in de VS, je haald daar je rijbewijs. Mag je nu een auto rijden in NL? Waarom wel niet?

Toegevoegd na 53 seconden:
Je moet toch 21 zijn om te rijden in NL?
En maar 16 in de VS?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.1K

Antwoorden (5)

Nee, dat mag niet voor de wet:

Artikel 110 Wegenverkeerswet

1. Motorrijtuigen mogen slechts worden bestuurd door personen die de leeftijd van achttien jaren of, voor zover het betreft motorrijtuigen, al dan niet met aanhangwagen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, de leeftijd van eenentwintig jaren hebben bereikt.

2. Bij algemene maatregel van bestuur kan een lagere minimumleeftijd dan die in het eerste lid genoemd, worden vastgesteld voor het besturen van bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, landbouw- of bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid, niet zijnde stoom- en motorwalsen.

3. Het eerste lid geldt niet voor degene aan wie rijonderricht wordt gegeven in het kader van een opleiding voor beroepschauffeur, mits is voldaan aan de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me voor ;) +1
je moet 18 zijn om te mogen rijden in Nederland. Ook als je een Amerikaans rijbewijs hebt. In de Nederlandse wetgeving zijn twee dingen strafbaar gesteld: het rijden zonder rijbewijs en het rijden zonder de leeftijd van 18 bereikt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag in Nederland wel rijden met een Amerikaans rijbewijs op zak, maar pas als je de daardoor hier geldende minimumleeftijd van 18 jaar hebt gehaald.
Even daar snel je rijbewijs halen om hier al vanaf je zestiende auto te kunnen rijden is er dus niet bij.
De leeftijd van 21 geldt voor bussen en vrachtauto's en zo. Ik weet niet of je die in Amerika ook al zo jong kunt halen, maar zoja, dan zul je nog een paar jaartjes extra moeten wachten voor je er hier mee de weg op kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je Amerikaanse rijbewijs niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Je zult dan in Nederland weer examen moeten doen. Uit een beperkt aantal landen accepteert Nederland de rijbewijzen. Dit zijn hoofdzakelijk de EU-landen. Als je de link volgt, zie je welke landen dat zijn en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Overigens mag je pas vanaf 18 jaar een auto besturen, ook als je een rijbewijs hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het ging - denk ik - om een Amerikaanse toerist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen : http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/een_buitenlands_rijbewijs/omwisselenbuitenlandsrijbewijs.htm Verder ken ik iemand die (nog) wel zijn VS rijbewijs heeft omgewisseld voor een Nederlands. Ging vroeger inderdaad simpeler. Was in die tijd overigens alleen mogelijk als je lang in de VS gewoond had.... maar een jaar school uitwisseling bleek lang genoeg.
Nee dat mag niet. Omdat de VS en NL aparte landen van elkaar zijn hebben ze hun eigen wetten. Wat dus in de VS geld geld hier niet en andersom daarom mag je hier niet rijden voor je 18de met je rijbewijs uit de vs

Je moet 18 zijn om te rijden in NL