Kan je geflitst worden als het rood is om rechtdoor te rijden maar je slaagt af naar links?

Situatieschets: Er zijn 3 rijvakken: 2 om rechtdoor te rijden en 1 om naar links af te slaan. De lichten om naar links af te slaan en om rechtdoor te rijden zijn nooit tegelijkertijd groen.
Het was dus rood om rechtdoor te rijden toen ik naar links reed. Ik kreeg een maand later een pv in de bus omdat ik zogezegd door het rood ben gereden. Als rijrichting geven ze rechtdoor aan wat sowieso niet kan.
Zou het kunnen dat ze mij geflitst hebben omdat het rood was voor rechtdoor en ze niet herkennen op de foto dat ik naar links reed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was het licht voor linksaf groen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Veel rood-lichtcamera's controleren ook op snelheid, maar ik verwacht niet dat dat hier het probleem is. Dan had je namelijk een bon moeten krijgen voor een snelheidsovertreding en niet voor rood licht ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee aangezien ik slechts 32/u reed was dat niet het probleem :-)
vrouwe 70: dat licht was groen ja

Antwoorden (3)

Ja, dat zou heel goed kunnen. De flisters constateren dat jij door rood bent gereden, niet waar je heen ging. In wezen heb ook door rood gereden want je reed op een baan waar je niet naar links mocht (in de paar meter voor het stoplicht staat altijd een doorgetrokken streep. Hier mag je niet meer van baan veranderen).

Dat ze als rijrichting 'rechtdoor' aangeven is absoluut niet verwonderlijk. Je mocht nergens anders heen dan rechtdoor. De rijrichtingen zijn niet voor niets aangegeven.
Flitsers zijn geen mensen en kijken niet naar wat jij doet nadat je door rood bent gereden. Door rood rijden is door rood rijden en dat mag niet.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik zie dat ik je vraag verkeerd heb begrepen. Het leek alsof je in een van de banen van 'rechtdoor' voorgesorteerd stond maar op het laatste moment bedacht dat je naar links moest en dus met de stroom naar links mee ging rijden toen dat licht op groen stond.

Maar ik heb het nu nog eens gelezen en begrijp nu inderdaad dat je voor links stond voorgesorteerd. Dan hoor je inderdaad geen boete te krijgen als je gewoon door groen reed.

Ik hoop voor je dat je foto duidelijkheid geeft. Als het licht op groen staat en het is duidelijk dat jij in de meest linker baan rijdt en naar links gaat lijkt het me dat je zaak erg sterk staat.
Dat je geflitst bent kan zijn doordat je wellicht wat uitweek waardoor de flitser dacht dat je verkeerd reed, ik weet het niet precies.
Ik verwacht dat het een technisch probleempje is, misschien is de flitser wat te nauw afgesteld...

Maar dat je de foto hebt opgevraagd is terecht en die zou duidelijkheid kunnen geven.
Als die foto dat niet doet weet ik niet goed hoe je hier onderuit gaat komen, het lijkt me lastig om een onbevooroordeelde getuige te vinden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je mag wél naar links rijden. Er is daar een rijstrook om naar links af te slaan (zie eerste zin van mijn situatieschets). Ik heb die rijstrook gepakt, waar het licht (pijltje) ook op groen stond! Ik heb dus niets verkeerd gedaan. De rijrichting die zij aangeven is dus niet correct. het enige wat juist is wat zij zeggen is dat het rood was om rechtdoor te rijden, maar daar ben ik dus niet doorgereden.
Ik heb dit zo uitgelegd op het invulformulier en gevraagd de foto te zien.
Ik vraag me enkel af of ze met mijn verhaal rekening gaan houden. Ik weet niet of ze dat kunnen controleren, of hoe dat allemaal juist in zijn werk gaat. En ik lees overal dat in de rechtbank de politie meestal toch gelijk heeft als je niet voldoende bewijzen hebt dat het niet zo is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, als ik je verhaal zo lees klinkt het alsof je voor rechtdoor voorgesorteerd staat en na de stopstreep nog invoegt naar links.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee hoor, niet gebeurd. Ik heb heel netjes op tijd voorgesorteerd. ik heb 2 kleine kindjes bij mij in de auto, ik doe geen gekke dingen of plotse manoevres.
Het kan zijn dat jouw licht wel op groen stond maar dat je voor de bocht rechts uitgehaald hebt en daardoor over inductielussen van de rechtdoor-roodlichtcamera bent gereden m.a.w. dat je met 1 wiel over de streep bent gekomen en daardoor leek het als of je rechtdoor reed.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen!
Ik wacht af of ik de foto mag zien en wat daarop te zien is. Ik reed in ieder geval 32 waar 90 toegestaan is. Dus ik denk dat het aan de snelheid toch al te zien is dat ik niet rechtdoor reed...
Ze hebben een minnelijke schikking voorgesteld van 165 euro maar dat ga ik écht niet betalen
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Hopelijk voor jou is de achterkant van de auto helemaal te zien en als je geluk hebt brandt de richtingaanwijzer net op het moment van de opname, anders word het een zware dobber ben ik bang, je mag nl niet van rijstrook veranderen en dat heb jij dus waarschijnlijk gedaan door de doorgetrokken streep te overschrijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik wacht vol ongeduld af wat het wordt... Ik heb echter geen doorgetrokken overschreden hoor.
In beroep gaan tegen een verkeersboete

U hebt een verkeersboete ontvangen, maar u bent het daar niet mee eens. Hier leest u wat u dan kunt doen.
Neem eerst contact op met de opsporingsinstantie

Neem na ontvangst van de boete eerst contact op met de opsporingsinstantie die op de achterkant van de beschikking is vermeld. Mogelijk kan uw bezwaar in overleg met deze instantie al worden opgelost en hoeft u niet meer een bezwaarschrift in te dienen.
Online in beroep gaan

Op de site van het Openbaar Ministerie kunt u in een paar eenvoudige stappen online in beroep gaan tegen de aan u opgelegde boete.

Voorbeeld bezwaar brief: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Tips/Pages/Voorbeeldbrief-bezwaar-tegen-verkeersboete.aspx