wat is de oorzaak van een krakend stuur bij het draaien?

Het stuur van mijn Ford Fiesta geeft sinds vandaag een dof krakend geluid als ik het stuur draai. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik heb het stuur al in hoogte versteld maar dit is helaas niet de oplossing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
29.4K

Het beste antwoord

Dat kan duiden op slijtage van onderdelen in het stuurhuis, of verouderd vet (verdroogd) aan de tandheugel en andere onderdelen die het stuur samenstel vormen.
Verder kunnen de fusee kogels krakende geluiden maken als deze versleten zijn.
Meestal merk je dat aan het stuur door een grotere stuurspeling en als je de auto steeds moet corrigeren om rechtuit te kunnen blijven rijden. Door de slijtage zal de auto steeds meer de neiging krijgen uit het spoor te willen waardoor je overmatig moet corrigeren.

Ook de stuurpomp (de aandrijving van de stuurbekrachtiging) kan soms geluiden maken met name als het oliepeil hierin te laag is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt waarschijnlijk uit je fusee kogel. Even vol met vet pompen in de garage

Andere antwoorden (1)

Bij moderne stuurbekrachtigde voorwielaandrijvers duidt o.h.a. op versleten homokineten.
Kosten rond de € 100,= / stuk. Uurtje montage / stuk
Kan door iedere allround autogarage vervangen worden.