Waarom rookt mijn auto zo erg als de motor koud is ?

Ik heb onlangs een Peugeot 106 als opknapper gekocht.
Hiervan heb ik de koppakking ( kop laten vlakken en persen, nieuwe kopbouten ) , koelvloeistof, motorolie en transmissievloeistof vervangen.

Als ik de auto koud start stottert hij heel erg en rookt hij grote wit/blauwe wolken, je ruikt gewoon dat het olie is die aan het verbranden is.
Naarmate de motor warmer wordt valt hij 1x bijna uit en daarna zijn alle mankementen weg, geen rook, geen gestotter, dan loopt hij perfect.

Dus in het kort, als de auto koud start rookt hij olie en stottert hij, is de motor warm dan is alles verholpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

Olieverbruik bij koude motor kan een gevolg zijn van versleten olieschraapveren/zuigerveren. Zodra de motor warm wordt (op bedrijfstemperatuur komt) zetten de zuigers een beetje uit, waardoor er minder olie langs de cilinderwand in de verbrandingsruimte kan komen. Verder is het zo, dat bij koude motor extra benzine toegevoerd wordt, waardoor een rijk mengsel ontstaat en je geen volledige verbranding verkrijgt. Alles bij elkaar zorgt dit voor "moeilijk" starten, stotteren en rookontwikkeling. Mogelijk komt daar nog bij dat de bougies niet meer helemaal up to date zijn en de ontsteking niet helemaal mooi op tijd staat, en dan heb je het beschreven plaatje compleet.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bougiekabels, bougies bobines, distrubutieriem en oliefilter zijn ook vervangen. Was ik vergeten te melden. De riem staat goed op tijd en de bobine vonkt ook nog goed.
Zuigerveren in ieder geval, dank je