Seat Leon: stuur met bekrachtiging is zwaarder, door banden????

Hallo allemaal,

Mijn auto is Seat Leon met bouwjaar 2004. Ik heb laatste dagen veel last van stuur. Namelijk hij is zwaar geworden.
Ik ben 3 garages geweest, elke 3 zegt wat heel anders .
wat mij het goedkoopste was: zei een garage, je voorbanden veranderen. Moet al vervangen worden, misschien komt door banden, want ik zie niks verkeerds bij je motorkapje die je stuurbekrachtiging beinvloeden.

Dus waar kan dat aan liggen? Echt aan banden?
Of kan banden ook je stuurbekrachtiging zwaarder maken???

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Antwoorden (2)

De stuurhoek of -bekrachtiging sensor zou defect kunnen zijn. Ook de pomp van je stuurbekrachtiger zou defect of lek kunnen zijn. Dit lijkt mij het meest voor de hand liggend. Toch zal je garagist dit moeten beoordelen omdat ik dit van hieruit niet kan beoordelen. Ook heb ik hieronder een linkje waar info te vinden is'

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=199902

Andere banden geven m.i. geen verbeterring maar zou zelfs een verslechtering kunnen veroorzaken omdat het zwenkpunt van je voorwielen hierdoor kan veranderen. Mijn advies is om gewoon de door de fabrikant voorgeschreven banden(maat) te gebruiken als ze vervangen moeten worden.
Met vr. gr. en succes TX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stuurhoeksensor wordt alleen gebruikt in elektrische stuurbekrachtigers of ESP uitgevoerde auto's. Je hebt een hydraulische stuurbekrachtiging dus in eerste instantie controleren of het hele stuurgedeelte niet zwaar loopt (bv door een defecte stuur- of fuseekogel). Je kunt de olie van de stuurbekrachtiging verversen, maar de meest waarschijnlijke oorzaak is toch de stuurpomp. Je kunt zo'n pomp vervangen, maar voordeliger is het om m te laten reviseren.