mogen je 3 half jaar contracten omgezet worden naar jaar?

Mag je baas contracten veranderen?
Ik heb de afgelopen periodes half jaar contracten gehad, 3 X al.
Na 3X een contract moet je in dienst of tijdelijk weg toch?
Maar wat als je na 3 half jaar contracten te horen krijgt dat hij je half jaar contracten wilt veranderen in jaar contracten....? Nu heb ik dus 2 X 1 jaar contract in plaats van 3 halve. Heeft hij hier recht op of is hij nu fout bezig geweest?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft gekozen toen voor half jaar contracten.
Gekozen blijft gekozen . Ik zet het neer als reactie omdat ik geen bron heb. Ooit vertelde een leraar dat zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar ik werk nu al een half jaar met praktisch me 4 e contact. Maar omdat hij t veranderd heeft is t in zijn ogen me 2e contract
Thecis
10 jaar geleden
Zelf heb ik ook niet direct een bron.
Het was zo dat je een contract maximaal 3x mocht verlengen voordat je een vast contract moest krijgen. Veel mensen werden dan ook ontslagen na het derde tijdelijke contract ("ontslagen", contract werd niet verlengd).
Bij tijdelijk weg, moet je volgens mij 3 maanden weg zijn voordat je weer opnieuw aangenomen kan en mag worden. Bij een contract (individuele arbeidsovereenkomst) kan deze aangepast worden mits beide partijen daar mee instemmen.
Nu is dit iets anders, het gaat over contracten die in het verleden gemaakt en verlopen zijn. Dus juridisch kan het volgens mij eigenlijk niet...
Aan de andere kant, is dit waarschijnlijk de manier om nog sowieso een half jaar langer te mogen blijven. Dus als dat de manier is, en je vindt het daar leuk, zou ik er zelf niet direct een groot probleem van maken. Wellicht dat er daarna nog de mogelijkheid is voor een derde jaarcontract. Is altijd mooi mee genomen.
Ik zie ook niet zo direct dat het gevolgen heeft voor pensioen e.d., maar dat hangt ook af van de sector en de (mogelijke) CAO die je hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk is een groot woord, het is werk en daar blijft t bij, maar ik kan juridisch niks doen als hij deze maand me contract niet verlengd?
Want hoor al in dienst te zijn na me 3 contracten... Maar omdat hij ze veranderd heeft heb ik geen 3 contracten meer maar is me 2e nu afgelopen.
Hij zei al dat ik me ouwe maar moest weg gooien maar die heb ik nog steeds liggen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ga eens langs het juridisch loket, of bel de vakbond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gewoon eigenlijk nu al een vast contract.
Vergeten je te omslaan in de vorige en laatste verlening.
Stilzwijgend verlengd is dat dus.
Dus gewoon vast contract binnen.
Heb ik ook eens gehad bij ah.
Maar ik kreeg echt gelijk hoor. Anders wat de vorige al zei vakbond ofzo en heb je die niet de UWV kan je ook wel eens helpen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je al getekend bij het aangaan van je vierde contract?

Antwoorden (4)

Als jij drie contracten in jouw bezit hebt, met alledrie een (begin- en) einddatum, en je werkt nu al een tijd ná het derde contract, dan ben je nu in het bezit van een contract voor onbepaalde tijd. Gefeliciteerd!
M.i. is er niets dat de werkgever hier aan kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het omzetten van de laatste arbeidsovereenkomst van bepaalde naar onbepaalde tijd, doet zich voor op het tijdstip dat:

•Een vierde arbeidsovereenkomst tussen partijen wordt gesloten (binnen een periode van drie jaar), zonder onderbreking tussen de contracten van langer dan 3 maanden.

Dus m.a.w. je bent nu in dienst met een contract voor onbepaalde tijd,wat je werkgever wil mag helemaal niet en je kunt dit met succes aanvechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gefeliciteerd, je hebt zojuist een vaste baan!

Een werkgever mag slecht 3 tijdelijke contracten verstrekken aan zijn werknemers. Ieder hierop volgende contract is een contract voor onbepaalde tijd, ook als de werkgever hier een tijdsbestek op vermeld. Dit is zo bij de Nederlandse wet geregeld om te voorkomen dat werknemers nooit een uitzicht op een vast contract hebben.

Voorheen was het namelijk zo dat werkgevers na drie contracten hun werknemer ontsloegen en na drie maanden weer aannamen. Op deze manier zou de werkgever weer opnieuw drie tijdelijke contracten kunnen uitschrijven aan zijn 'nieuwe' werknemer. De Hoge Raad heeft hier in de het afgelopen jaar meerdere uitspraken over gedaan. Het e.e.a. is hierover te vinden op internet.

Ook het omzetten van een half jaar contract in een éénjarig contract kan niet. Een uitgezeten contract kan niet veranderd worden. Het omzetten van een lopend contract kan wel, echter alleen met jouw instemming.

Let wel, je werkgever doet dit met voorbedachte raden. Ik zou hem hier dan ook mee confronteren. Wanneer hij niet van plan is jouw een vast contract aan te bieden zou ik een arbeidsrechtsbijstandverzekering afsluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je jonger bent dan 27 mag je inderdaad 4x een tijdelijk contract aangeboden krijgen.

Ik zoek nog even het wetsartikel erbij

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie;

In 2012/2013 was het nog toegestaan om onder de 27 jaar 4 keer een tijdelijk arbeidovereenkomst aangeboden te krijgen, in 2013-2014 niet meer. Kennelijk is je werkgever hiervan niet op de hoogte, ten voordele van jou. (Art 7:668a BW)

Toegevoegd na 11 minuten:
Correctie;

In 2012/2013 was het nog toegestaan om onder de 27 jaar 4 keer een tijdelijk arbeidovereenkomst aangeboden te krijgen, in 2013-2014 niet meer. Kennelijk is je werkgever hiervan niet op de hoogte, ten voordele van jou. (Art 7:668a BW)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Tot 2012 mochten werkgevers jongeren tot 27 jaar oud langer laten werken op tijdelijke arbeidscontracten. Pas na na 4 jaar of bij het 5e contract kregen zij dan een vast contract. Dit was een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis. De maatregel bestaat niet meer sinds 1 januari 2012. Maar in de volgende situatie blijft de tijdelijke regeling nog gelden:
u valt onder de nieuwe regeling voor jongere werknemers;
deze regeling loopt vervolgens af, en
uw 4e contract loopt nog, òf u bent op dat moment langer dan 36 maanden in dienst, en
u bent op dat moment nog geen 27 jaar. In dit geval krijgt u dus toch pas bij het 5e contract of na 4 jaar verplicht een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was mij ook duidelijk, maar deze info is verder voor de vraagsteller niet nodig aangezien deze aangaf dat hij de afgelopen periodes halfjaarcontracten aangeboden heeft gekregen.