'Hoe start ik met rijden op de eerste versnelling op een diesel auto?'

Ik had vorige week mijn eerste rijles. Maar ik snap niet hoe ik die auto rustig op moet laten komen naar de eerste versnelling?

Is het de bedoeling om dit te doen:
Koppeling pedaal in - en rustig naar boven laten komen totdat die begint te rijen en dan koppeling los laten en gas geven?
Of moet ik de koppeling rustig naar boven laten komen gas geven en dan weer rustig naar boven laten komen?

En waarom zegt mijn instructeur dat ik tijdens schakelen bijvoorbeeld van 3 naar 4 de koppeling weer rustig naar boven moet laten komen? Waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Het beste antwoord

bij een diesel als de auto stil staat met draaiende motor laat je heel rustig de koppeling op komen zodat hij langzaam begint te rijden. (zgn file rijden) als je dat rustig doet is er niets aan de hand en zou hij ook niet snel afslaan. Wanneer je sneller wil rijden geef je gas bij en laat je de kopeling los maar vrij snel daarna zou je ook wwer over moeten schakelen naar de 2e versnelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een dieselauto moet je inderdaad je koppeling oplaten komen tot hij gaat rijden en dan voorzichtig een beetje gas bij geven tot je wat harder gaat. In de tussentijd dat je gas geeft laat je nog meer je koppeling op. (niet in een keer)

Als je tijdens het schakelen je koppeling in een keer op laat komen krijgt de auto een soort van schok (alsof iemand achter op je auto rijdt) en kan de auto zelfs afslaan.

In een benzine auto werkt het schakelen net effe iets anders, maar dat is iets voor later;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is normaal dat je dit na de eerste rijles nog niet onder de knie hebt.
Je moet het aangrijppunt zelf kunnen "voelen''. Dat betekent dat als je de koppeling langzaam laat opkomen je merkt dat de auto een beetje vooruit komt. Vanaf dat moment kun je gas bijgeven.