is het zo dat hoemeer pk,s een auto heeft hoe zwaarder de auto wordt en dus meer wegenbelasting? of is dat puur de motorinhoud?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

Het bedrag van de motorrijtuigenbelasting hangt van 4 factoren af:

Type voertuig (motor, auto, bestelwagen, camper, vrachtwagen)
Gewichtsklasse
Brandstoftype
Provincie binnen Nederland
Computoon
10 jaar geleden
Het vermogen ( de pk's ) is niet bepalend voor het gewicht van een auto en de motorinhoud ook niet. Zo heeft bijv. Renault in de formule 1 een 1.6 liter motor met een vermogen van 600 pk. Dat is 375 pk. per liter slagvolume. Een Suzuki Alto bijv. heeft bij ruim 1 liter slagvolume een vermogen van iets meer dan 60 pk.
Dus....Wegenbelasting heeft niets met vermogen en/of cilinderinhoud te maken, maar met de factoren zoals hierboven al eerder werden beschreven.
jc54