Is het waar dat een auto op lpg, veel vaker met mankementen bij de garage staat?

Ik overweeg om een auto te kopen op lpg.
Maar ik hoor nog al wat verhalen van mensen die het mij afraden, omdat het een schrale brandstof is die de kleppen kan beschadigen, en dat soort problematiek.
Graag goed advies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De grootste problemen bij het rijden op LPG zijn de temperaturen, de smering, en de techniek.

Temperaturen
Bij verbranding van LPG is de temperatuur rond de cilinders hoger dan bij verbranding van benzine. Een hogere temperatuur betekent een zwaardere belasting van de cilinder en bijbehorende onderdelen. De levensduur zal hierdoor afnemen - je zult al eerder mankementen krijgen.

Smering
Aan benzine wordt smeermiddel toegevoegd dat de zuigers in de cilinders smeert. In LPG zat - vroeger althans - geen smeermiddel. De smering was daardoor minder, met grotere slijtage tot gevolg. Ook dit betekent een kortere levensduur en al eerder mankementen.
Of dat nog steeds zo is, of dat er inmiddels smeermiddelen zijn gevonden die ook aan LPG kunnen worden toegevoegd, durf ik niet te zeggen. Informeer bij een kenner (misschien ook hier op GV aanwezig?).

Techniek
Alle techniek kan kapot gaan. Hoe meer techniek, hoe meer er kapot kan gaan.

Hoe nieuwer de auto, hoe beter de techniek die erin is verwerkt. Alle genoemde problemen spelen dus minder in nieuwere auto's dan in oudere auto's. Maar al is het minder, ze spelen nog steeds mee.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed!

Andere antwoorden (3)

Dat hangt van je auto af, en welke motor er in ligt. De ene motor kan er veel beter tegen dan de andere.
Verder heeft een auto met LPG gewoon wat extra techniek onder de motorkap. Simpelweg omdat je extra spullen hebt, zal er ook vaker iets kapot gaan.
Indien je gas neemt: vergeet niet zo nu en dan ook de benzine-instelling te gebruiken (bijv. starten op benzine).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,

De huidige techniek is net zo goed als andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de auto zal niet sneller defect gaan het is natuurlijk wel zo dat als u een 2de hands koopt deze veel kilometers gereden zal hebben ( waarom zou de auto anders uitgerust zijn met lpg ) en dus meer aan slijtage onderhevig geweest zal zijn nogmaals niet omdat er lpg in zit maar ivm de gereden kilometers