Wat bespaart het meeste brandstof? De snelste of de kortste route?

Ik heb sinds dit weekeind een nieuwe TomTom. Deze geeft als tip wanneer je de kortste route selecteert, dat uit onderzoek blijkt dat de snelste route (ook al is deze langer) toch het minste brandstof verbruikt...

Dat lijkt mij niet logisch. Als ik op een route die ik vaak rijdt binnendoor zo'n 14 km per rit kan besparen (over grotendeels een 80km/h weg) dan moet dat ook minder verbruik betekenen lijkt mij. Algemeen bekend is dat snelheden boven de 80 km/h procentueel het verbruik flink opschroeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is de snelste en kortste niet ongeveer hetzelfde?

Het beste antwoord

Vaak zijn de kortste routes van de TomTom wel kort, maar maken ze heel veel bochten en afslagen. Als je veel moet afremmen, draaien, en optrekken, dan kost dat brandstof.
Handige binnendoorweggetjes zoals jij ze kent kunnen wel efficienter zijn, maar de kortste routes waarmee je TomTom op de proppen komt zijn niet altijd 'handige' binnendoorweggetjes.
Ik vind de kortste-route opties wel handig om in het buitenland toeristische weg-van-de-(snel)weg-achtige toerritjes te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

IK ben het deels met landsgevaer eens, maar je moet ook rekening houden met de luchtweerstand. Die is een stuk groter bij hogere snelwegen. Houd je echter een constante snelheid, dan is de luchtweerstand ook nagenoeg gelijk. Als je optrekt zoals landsgevaer zegt wordt de luchtweerstand weer groter.
Kortom als je een kortere weg hebt zonder teveel bochten, drempels stoplichten en noem maar op (remmen en versnellen), dan zal je minder brandstof gebruiken. Maak je echter wel veel bochten en moet je versnellen, dan zou je TomTom wel gelijk kunnen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had natuurlijk niet met twee hoofdletters gemoeten.