waarom hoeft er niet geschakeld te worden bij een elektrische auto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (2)

Het rendabele toerental bereik van een electrische motor is veel ruimer dan van een verbrandingsmotor.
Een electrische motor kan van bijna stilstaan tot aan maximum aantal omwentellingen veel beter kracht leveren.
Bij een verbrandingsmotor moet je met een versnellingsbak zorgen dat je in een rendabel toerenbereik van je motor blijft terwijl je wielen veel minder of meer toeren moeten maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kon ik niet beter uitleggen.
Goede uitleg!
Bij een electromotor is de energieafgifte altijd hetzelfde (althans, dit is het eenvoudigst te realiseren - dit in tegenstelling tot een verbrandingsmotor waarbij de energieafgifte afhankelijk is van het toerental); ongeacht hoe zwaar deze belast wordt. Een andere overbrenging om de energietoevoer naar de wielen te optimaliseren (lees: aanpassen zodanig dat er nog voldoende kracht overblijft bij de betreffende snelheid), is daarom volstrekt overbodig. Er is dus geen schakelbak nodig, die de krachten middels tandwielen via verschillende overbrengingen moet aanpassen.

De electromotor heeft de toekomst. Tenminste, t.o.v. de verbrandingsmotor waarbij van alles beweeg en daarmee ook slijt. Rijden op waterstof of op luchtdruk zou ook een grote vlucht kunnen nemen. Bij grote luchtdruk bestaat echter kans op een soort ontploffing bij een botsing. Bij een electromotor is er (nu) nog wel een beetje het probleem van de opslagcapaciteit van de accu's. Over een jaar of 20 is de opslagcapaciteit 10x zo hoog als de huidige accu's, bij gelijkblijvende grootte.