Mag je staalkabels spannen van een autodak naar de motorkap?

Bij mij in de buurt staat een Landrover waarop de eigenaar staalkabels heeft gespannen van het dak naar de motorkap. Ik heb geen idee waarom, maar mag dat wel? Wat zijn de mogelijke gevolgen bij een aanrijding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag +1, een fietser wordt bij aanrijding onthoofd, dat kan ik je wel vertellen, maar of het toegestaan is of wat de reden is kan ik je zo niet vertellen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben het met de vorige twee reageerders eens. Ik zou de (wijk)agent hier eens over tippen. Dat kan ook anoniem, via 0900-8844.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kenteken XS-RN-82?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, Martijn.. ik zou er liever niet in de buurt komen. @cryo: goeie tip!
Cryofiel
14 jaar geleden
@woutb, zijn die kabels jouw werk dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik keek even op de website van de foto en zag daar zo'n auto staan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@woutb nee, ander kenteken, maar dat zal ik ivm privacy maar onvermeld laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof er andere landrovers zullen zijn die er precies zo uitzien... De 'privacy' is natuurlijk al geschonden met deze foto ;)

Het beste antwoord

Nee, dit mag absoluut niet.

Voertuigreglement Artikel 3.2.37
2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

De bekeuring is €160,- en het voertuig mag niet verder rijden zolang de kabels er nog aan bevestigd zijn.

De mogelijke gevolgen bij een aanrijding met een fietser of voetganger: de kabel kan dwars door iemand heen gaan. Het risico op letsel of dood is vele male groter met zo'n kabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan gezien worden als scherpe en uitstekende delen, en dat mag NIET.
jc54
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
De typegoedkeuring van die auto is afgegeven op het originele ontwerp. Als daar later modificaties op worden aangebracht zal de RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer), dat opnieuw moeten bekijken....