Wat is voordeliger,op de vlakke weg rijden of door de bergen?

Bergop verbruik je natuurlijk meer,maar omlaag hoef je geen gas te geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Heb vrij nauwkeurige test (alhoewel niet wetenschapelijk) uitgevoerd . Verschil duidelijk met vlakke weg : weinig weerstand - bergen : meer wrijving omwille van bochten - veel energie verbruik omhoog : 1,4 ton omhoog vergt aardig wat kw. Bij constante kruissnelheid (cruise automaat) kan ik tot 6,9 liter/100 km - bergen brengt dit naar 10l/100 km.Wet der Inertie speelt hier ook een rol : een voorwerp in beweging blijft in beweging zolang er geen kracht uitgeoevend wordt.In dit geval : de wrijving via de banden en de cx coefficient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een vlakke weg is voordeliger. Je hebt altijd wrijvingsverlies, dus ook bij bergaf verlies je energie en daarom compenseert de gratis rit naar beneden niet je extra energie die je voor bergop nodig had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een berg op en af rijdt, verbruik je een hoop energie om omhoog te gaan, die je misschien niet gebruikt om naar beneden te gaan, maar je krijgt deze ook niet terug (in je benzinetank). Dat is puur verlies.

Bij autorijden wil je van A naar B, liefst over de kortste weg. Omrijden kost dan meer benzine, zeker als dit tegen de zwaartekracht in gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar als die twee wegen nou even lang zijn?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Antwoordman, als je van Enschede naar Oldenzaal rijdt over een vlakke weg, zijn dat minder kilometers dan wanneer er tussen Enschede en Oldenzaal een hoge berg zou liggen.
Stelling van Pythagoras: Schuine helling is langer dan vlakke weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een vlakke weg is het voordelige te rijden : omdat de wrijving veel hoger is en het gewicht van de auto moet ook nog mee omhoog .
En als je omlaag gaat wordt de motor ook nog eens extra belast omdat je op de versnellingen moet afremmen omdat anders de remmen veel te warm worden .
En zoals naar boven als naar beneden moet je ieder keer gas bijgeven en het gas loslaten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vlakker de weg,en hoe regelmatiger de snelheid.
Hoe minder en constanter het verbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut een vlakke weg. Het zou wel eens vies tegen kunnen vallen hoeveel je bergafwaards verbruikt terwijl je op de motor remt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je rijdt van A naar B 10 kilometer in een rechte lijn, op twee manieren: een vlakke weg en een weg met heuvels.

Op de vlakke weg rij je precies 10 kilometer.

De weg met heuvels heeft ook hoogteverschil. Daarmee leg je een extra afstand af. Alleen al om die reden is over eenzelfde afstand door de bergen rijden minder zuinig dan over een rechte weg.

Daarnaast verlies je veel energie bij het naar beneden rijden, doordat je moet afremmen met de motor of met de rem. Die snelheid die je daarmee verliest, moet je later compenseren met het gaspedaal heuvel op.