Met grote regelmaat vocht (water) onder deel van auto-matjes. Garage kan oorzaak niet vinden. Is afkitten langs strips een idee?

Zelfs als het niet hard heeft geregend is het er altijd vochtig. Kranten die ik onder de matjes leg zijn binnen de kortste keren kletsnat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Antwoorden (3)

Wat voor auto is het? En hoe oud ongeveer?
Wat vaak een boosdoener is zijn kleine roestgaatjes in de bodem en door het tectiellaagje aan de bodem onder niet altijd even goed te ontdekken. Roestgaatjes langs de raamrubbers en het komt zo naar beneden sijpelen of missende rubberen afsluit dopjes voor bijv. optionele electronica.
Als de garage het onder niet heeft gevonden, zelf een experiment uitvoeren. Verwijder de matten, er zit iemand met een goed licht in de auto die zoekt onderaan oplopend omhoog tot achter het dashboard naar water terwijl de ander met een tuinslang dat betreffende deel constant natspuit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat het water niet ergens bij een ruit naar binnen lekt, maar tijdens het rijden door een doorgeroeste plek (bijvoorbeeld in de drempel onder een deur) naar binnen komt. Ik heb dat ooit gehad in een Mini, als je het droogmaakte was het na een flinke rit in de regen weer nat, en de oplossing was toen om op het laagste punt met een hamer en een forse spijker een gaatje in de (daar dus wél waterdichte vloer) te slaan. Van binnen naar buiten, zodat de randen van het gat naar beneden krullen.
Het water stond tot dat moment dus in principe op de metalen bodemplaat onder (en ook op) de rubber vloermat, en het werd steeds meer, waardoor ik op een gegeven moment met een klein voetenbadje rondreed. Door het toegevoegde gaatje kon alles weglopen, en als er al ooit ook iets dáár naar binnen kwam, heb ik er nooit iets van gemerkt. Simpel en doeltreffend, zonder toen al iets aan de alleen plaatselijk doorgeroeste dorpels te hoeven gaan doen!

Als de hoeveelheid water méér wordt terwijl de auto in regen geparkeerd staat, dan zit het lek natuurlijk ergens anders, onder de voorruit of zo. Maar ook dan kan een gaatje in de bodem bij beide voetenruimtes een probaat middel zijn, want het water loopt zelf wel weg.

Het hangt ook met de leeftijd van de auto samen of je deze radicale oplossing kiest, of dat je gaat proberen het lek te vinden waar het water binnenkomt.
Bordensteker
10 jaar geleden
Je hebt het weer momenteel niet mee, maar ga eens met een tuinslang (met stromend water) langs allerlei naden aan de buitenkant van de auto. Laat iemand binnen kijken of, en zo ja, waar water binnen komt.

De ruimte onder de matten is het laagste punt van de auto, dus water komt daar altijd terecht, en stroomt dan niet nog verder. Probeer dus vanaf dit laagste punt het vocht terug te volgen naar een hoger punt waar het binnen kan zijn gekomen.

Ik had last van lekkage ergens bij het dak. Het water stroomde via de plastic 'wandbekleding' over de achterruit langs, vanaf de zijkant, de kofferbak in, en vervolgens onder de mat, onder de achterbank naar het vooronder waar ik natte voetjes kreeg bij het hard remmen.

Beetje tactisch geplaatste vloeibare pakking was voldoende. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
....Knap dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen! Welke vloeibare pakking bedoel je precies en is die ook rondom de naden van bijvoorbeeld voorruit toe te passen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, gewoon van die zwarte pakking in zo'n busje. Van die plakkerige zooi voor van alles en nog wat. Beetje automaterialenhandel weet wel wat je bedoelt.