all season voor en zomer achter of andersom?

stel ik heb een paar zomerbanden (radiaal) en een stel all season banden liggen. beide met E labels op grip en verbruik. welke leg ik best op welke locatie? geldt de regel die met in alle omstandigheden beste grip achteraan dan nog? (ik veronderstel indien ja dat de all seasons achteraan moeten) bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
7.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je voorwiel aandrijving, achterwielaandrijving of four-wheel-drive?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voorwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste grip op je sturende wielen lijkt mij logischer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor is beter!

Antwoorden (2)

Het best leg je de all-season banden op de gestuurde wielen. Deze banden zorgen namelijk voor een betere waterafvoer, waardoor je sturende wielen meer grip hebben.
jc54
10 jaar geleden
Voor echt winterse omstandigheden is dit geen goede oplossing, en wel om de volgende redenen:
Leg je de All Season banden voorop (ivm voorwielaandrijving) dan zullen de achterbanden bij extreme situaties zoals noodremmen en uitwijken als eerste de grip verliezen en gaat de achterkant uitbreken.
Leg je de All Season banden achterop dan heb je hetzelfde probleem maar dan aan de voorkant, en gaat de auto eerder rechtuit wanneer je dit dus net niet kunt gebruiken.

Juist met winter of All Season banden moet je geen risico nemen en hetzelfde soort banden rondom monteren.
Je kunt als alternatief voor de gewone (zomer) banden nieuwe All Seasons voorop monteren en de gebruikte All Seasons achterop, dan is het verschil minder groot en minder gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+je, dit is pas een nuttig antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Absolute voorkeur is 4 de zelfde banden. Indien om wat voor redn ook 2 soorten gemonteerd worden de banden met de meeste grip achter.
In de winter zijn dit de all seasons.