Waarom wordt mijn auto koud als ik langzaam rij?

Hallo ik heb een Seat Ibiza CLX uit '94.

Sinds kort als ik onder de 50km/h rij, wordt de verwarming van de auto niet meer warm.
Trek ik daarna op naar 80km/h, dan is de verwarming vrijwel direct op z'n allerheetst.

Ik heb er nooit problemen mee gehad, eerder was de verwarming al warm als ik de straat uit was. Olie, water en koelvloeistof zijn allemaal in orde.
Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De waterpomp krijgt onvoldoende aandrijving bij lage toeren, dat betekent dat je motor op dat moment oververhit dreigt te raken, het koelwater circuleert niet. als je meer toeren maakt gaat het plotseling wel stromen dus is er in de pomp iets mis. of de riem drijft hem niet voldoende aan, dan hoor je de v-snaar gieren of slippen of de pomp zelf heeft kapotte lagers of schoepen.
laat er snel iemand naar kijken voordat je koppakking er ook nog uit ligt want dan kan je een type 2000 of nog later gaan kopen, want dan is ie echt stuk en afgeschreven.

blijf voorlopig in hogere toeren bereik rijden, want dat is wat hij nodig heeft. dus ook op lage snelheid, z.s.m naar de vakgarage