Mag ik als particulier regelmatig goederen vervoeren voor bedrijf en als neveninkomsten bij belasting opgeven?

Bedrijf neemt mij niet in dienst. Ik mag km vergoeding vragen en krijg een vast bedrag. Is dit toegestaan naast mijn gewone werk of wordt dit ook gezien als dienstverband.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Dit lijkt me meer op een dienstverband dan iets anders, aangezien je geen ondernemer of ZZP'er bent. Je krijgt een vast bedrag (dat men waarschijnlijk geen loon zal noemen), en je verricht gedurende bepaalde tijd arbeid onder gezagsverhouding. (De 'baas' zegt waar je de goederen naar toe moet vervoeren.)

Naar mijn mening is hier sprake van een 'gewone' bijbaan, waarvoor de 'opdrachtgever' (werkgever in feite) loonheffingen moet inhouden, precies zoals bij je 'gewone werk'. Gewoon loon uit dienstbetrekking. En waarvoor minstens het minimumloon moet worden betaald (naar tijdsgelang.)

Vraag bij je andere werkgever of hij met de nevenfunctie akkoord gaat, ook al staat dit niet in je arbeidsovereenkomst. (Soms staat het er wel in.)

Als het inderdaad een dienstbetrekking is en je 'opdrachtgever' verloont je niet, dan kan hem dat duur komen staan bij een controle door de Belastingdienst. Jijzelf kunt het beste een VAR-verklaring bij de Belastingdienst aanvragen, nogal wat 'opdrachtgevers' vragen daar ook naar om geen risico te lopen.
Computoon