Mag je in belgie met een stuurknop rijden?

Stuurknop is een bol/knop die je aan je stuur bevestigd, je ziet het vaak bij tractors of vrachtwagens.
Maar mijn vraag is of je het ook in gewone personenwagens op de openbare weg mag gebruiken.

https://www.google.be/search?q=stuurknop&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4ma8UoLTD4Kf0QWcjYGwCg&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1116&bih=559

Liefst enkel indien je het ergens gevonden hebt in Belgische wetgeving of het 100 procent zeker weet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
7.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarschijnlijk niet omdat je met twee handen aan het stuur moet rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En omdat een personenauto het stuur niet 'vlak' heeft liggen.)
ItisILeClerc
10 jaar geleden
alles wat niet verboden is, is toegestaan

Antwoorden (1)

Je mag nergens op de openbare weg met een stuurknop rijden.
Een stuurknop dient er voor om heel snel krappe bochten te maken.
Op de openbare weg is dit nooit nodig. En als je bijvoorbeeld tegen een stoeprand zou rijden is er kans dat je stuur met grote kracht rond gaat draaien en dat de knop je ernstig letsel bezorgt. Weliswaar zal dat met een stuurbekrachtiging niet gauw gebeuren, maar de wetgeving is daar niet op aangepast.