rijd je automatisch de motor kapot als de oliedruk wegvalt?

bij mijn auto viel de oliedruk weg. is nu automatisch de motor kapot of hoeft dat niet het geval te zijn? de garage blijft heel vaag hierover, en heeft het alleen over heel veel geld

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
13.9K

Het beste antwoord

Je motor gaat als je er mee doorrijd idd kapot.

De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt.
Zodat deze optimaal gesmeerd wordt.
Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg.
Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.

Hij loopt droog, wordt heet en .............................

Dus zsm vervangen of repareren laten, maar in geen geval er mee gaan rijden.

De kosten blijven ook vaag, immers de garagehouder kan niet op voorhand vertellen wat het gaat kosten.
Immers er kan al reeds vervolgschade zijn.
En hij kan zo niet zien wat er stuk is.

Kostbaar is het iig wel.

Ik weet niet om wat voor een wagen of blok het gaat.
Maar soms is het vervangen van een compleet blok goedkoper dan het laten repareren.

Toegevoegd na 12 minuten:
Motorolie zorgt niet alleen voor de smering van je motor, maar zorgt ook voor de reiniging en voor op het bedrijfstemperatuur brengen en houden van je motor ( dat laatste is natuurlijk eerder een taak van de koelvloeistof, maar wordt ook gedaan door de motorolie ) en voorkomt corrosie.

De olie wordt vanuit het carter ( reservoir ) onder druk omhoog gepomd.
Valt de pomp uit en/of de druk weg dan valt ook de smering weg.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ter verduidelijking, de motor hoeft zelf nog niet stuk te zijn.
Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Zonder oliedruk is het geen kwestie van ALS ie stuk gaat, maar meer van WANNEER hij stuk gaat.
Geloof me, zonder smering kan dat binnen een kwartier tot halfuur al tot onherstelbare schade leiden.