Ben ik fout als ik een auto achter me afschrik met remmen omdat hij wat te dicht op me zit, en hij vervolgens mij raakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
12.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent naast fout dan ook gewoon heel erg dom.
levensgevaarlijk!!
Ik hoop dat ik enkelt bij theorie blijft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik van niet...

Antwoorden (14)

Ja, je bent dan net zo fout ald de auto achter je. Er wordt van je verwacht dat je anticipeert in het verkeer. Doelbewust gevaar veroorzaken is strafbaar.

Helaas is het in zo'n situatie moeilijk aan te tonen, want als de persoon achter jou, door jou toedoen een botsing veroorzaakt, is hij schuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je brengt mede weggebruikers in gevaar door het onnodig remmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk. Je brengt het verkeer, dus mensen in gevaar.
Nu kun je wel zeggen dat je achterligger dat doet, maar jij maakt het nog erger.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus dat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep
Er bestaat een zogenaamd kapstok-artikel, dat zegt dat je overige weggebruikers niet onnodig in gevaar mag brengen. Daar valt dit overduidelijk onder, maar de bewijslast is nogal moeilijk, want jij moest remmen voor een doorzichtige lama die net voor je de snelweg overstak.

Maar stel je eens voor dat jij bumperkleeft. Zou je dat niet meer doen als je voorganger je gaat plagen? Waarschijnlijk niet ;-) Dus het helpt niet. Je middelvinger helpt ook niet, je pink opsteken heel misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Het is ook gewoon stom: je ziet dat je achterligger zo dicht op je zit dat hij niet snel genoeg kan reageren als je remt, en dus rem je. Niet handig, je wist immers dat de kans groot was dat dat fout zou gaan.

Jammer genoeg is jouw gevaarlijke gedrag (expres en onnodig remmen terwijl je weet dat dat gevaarlijk is) in zo'n geval moeilijker te bewijzen dan dat van de ander (bumperkleven).

De kans is dus groot dat de ander er helemaal voor opdraait, terwijl wat mij betreft beiden schuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Degene die achterop rijdt, is altijd fout. Als je het bewust doet, ben je misschien voor ieders rechtvaardigheisdgevoel wel fout, maar volgens de verkeerswet niet.
Als het op een rechtzaak aankomt, heb je misschien wel problemen, lees bijgaand artikel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik rem dan trouwens nooit, maar zet mijn achterruitenwisser aan. I'll scrape you off my ass!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha goede tip, zal hem zeker opvolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je hebt NOOIT voorrang, je moet vorrang GEVEN.
Dus je bent nagenoeg altijd aansprakelijk voor de schade en de man links krijgt een bekeuring. Die tweedeling is altijd van belang. Uiteraard tenzij opzet kan worden bewezen.
Ja, ik denk als je geen reden hebt om te remmen, maar remt met de bedoeling dat een "jouw geirriteerde medeweggebruiker/bumperklever" op je bumper rijdt? Dan zit je in mijn ogen fout.
Wat ben je dan opgeschoten?
Uiteindelijk denk ik dat degene die achter je reed aansprakelijk kan worden gesteld op het feit dat hij/zij niet tot stilstand kon komen waarover de weg vrij en te overzien was. Maar dan is mijn vraag aan jou: Is deze papieren romslomp met juridische procuduren voor jou nog waard en te overzien?
Juridisch gezien zal je niet FOUT wezen. Maar de auto die je willens en wetens achter je laat opknallen met de pasagiers (je dierbaren) WIL JE DIT OP JE GEWETEN HEBBEN? om je recht te halen?
Of je willen verschuilen achter het feit dat er een kuikentje, poesje ofwat je maar wil verzinnen overstak

Ik stop met mijn antwoord omdat woorden niet te kort zouden schieten maar omdat woorden mij kwalijk genomen zouden kunnen worden.

Wees een heer/vrouw in het verkeer en anticipeer!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ben je fout. Het is echter niet te bewijzen dat je het met opzet deed. Je verweer zou immers zijn dat je plots een eenkhoorn zag oversteken. Ik noem maar wat.

Maar waarom zo reageren. Als ik zo'n heiknuter achter me heb zitten dan ga ik vaak (nog) langzamer rijden en maak plaats zodat hij/zij er voorbij kan. Probleem opgelost.

Het scheelt een hoop ergenis en ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan ben je niet fout, hij rijdt immers achterop jou.

Wel is het levensgevaarlijk, wat ik in deze situatie doe is even me mistachterlicht aanzetten ( heeft hetzelfde effect)
Wat je het beste kan doen is gewoon opzij gaan, bij het stoplicht sta je toch weer naast hem, en dan lach je even naar hem ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als die achter je kan bewijzen dat je het expres deed.

Kan hij dat niet dan is hij de klos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vol op de rem gaat staan op de snelweg zonder aanwijsbare oorzaak dan ben je toch echt strafbaar. En 'er stak plotseling een konijn over' helpt dan ook niet. Immers, voordat je een noodstop maakt moet je weten wat er achter je zit en wat de risico's daarvan zijn. Het risico nemen op een gewonde of dode mens is erger dan het risico op een dood konijn. Daarom is het strafbaar, de rechter heeft er in het verleden al uitspraken over gedaan.

Eigen rechter spelen houden de rechters niet van ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een betere maar ook niet zo nette manier om hem/haar afstand te laten houden is om gewoon een stukje naar links richting de vangrail over de witte streep te gaan, daar liggen veel steentjes en afval, die dan bij de klever op het voorraam en voorkant vliegen, werkt geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij je raakt dan is hij volgens de wet fout. Want hij had afstand moeten houden.
Staat overigens los van het feit dat jij een ongelooflijke eikel bent en jij door jouw gedrag mensen in gevaar brengt.

Maar juridisch gezien is hij fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen hij is fout, ook degene die op de rem trapt is fout. Zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik, maar dat moet die ander dan maar wel even bewijzen. En als er geen getuigen zijn............
Want ik neem niet aan dat die persoon die op de tram heeft getrapt het gaat toegeven.
Dus als de remmer ontkent, er geen getuigen zijn....dan neem ik toch echt aan dat de politie uitgaat van het feit dat die persoon die achterop reed fout is.
Volgens mij is hij fout, hij zit te dicht op je.

Maar het is wel gevaarlijk om zoiets te doen. Het helpt ook om je ruitensproeiers te gebruiken, dan houden ze meestal ook wel afstand of gaan ze je inhalen.
Het is namelijk irritant dat degene die voor je rijdt zijn ramen gaat schoonmaken/sproeien.