In België moet je op de autosnelweg zoveel mogelijk op de rechter rijstrook rijden. Is dit ook zo in Nederland?

Ik denk hierbij aan de mensen die steeds op de midden rijstrook blijven rijden en ik heb het over autosnelwegen met 3 rijstroken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik werk in België en ik heb op mijn vaste reisweg een tijd inderdaad de rechter rijstrook op het Belgische gedeelte moeten mijden. De vaste gaten kende ik goed, maar er kwamen er met de dag meer bij. Daardoor werden ook buitensporig veel losse steentjes op de voorruit geslingerd. De buitenlanders reden dan soms wel rechts, die zagen er geen gat in, totdat je ze aan de kant zag staan, met een lekke band, kapotte velg, of vernielde wielophanging. Inmiddels is de weg geheel vernieuwd.
En nu u het zegt: het valt mij regelmatig op dat men nu juist opvallend trouw rechts houdt.

Het beste antwoord

Ja, ook in Nederland moet je als verkeersdeelnemer zo veel mogelijk rechts houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
art. 3: Rechts houden

1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2 Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.

Het onnodig links rijden op de autosnelweg valt onder deze regel. Omdat er "zoveel mogelijk" staat laat de regel ruimte om te voorkomen dat er moet worden geslingerd om langs geparkeerd staande auto's te rijden.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor jouw antwoord!

Andere antwoorden (1)

Iedereen wil veilig aan het verkeer deelnemen, daarom is ervoor iedere categorie weggebruikers een aparte plaats op de weg gerealiseerd.Door een juiste en veilige positie op de rijbaan te kiezen, is het voor alle weggebruikers mogelijk om zonder problemen door te kunnen rijden.Plaats op de weg: zoveel mogelijk rechts. Het is verplicht om zoveel mogelijk rechts te houden. Zoveel mogelijk wil dus niet zeggen uiterst rechts. De afstand tussen de tegemoetkomende verkeersdeelnemers en de uiterst rechts rijdende auto’s is dan zo ruim mogelijk en de kans op een botsing nihil. Tegenliggers zullen gaan afremmen als zij een bestuurder van een auto tegemoetkomen, die tegen de weg as aanrijdt. Schrikreacties zijn hiervan het gevolg en niet bevorderlijk voor de doorstroming.Zigzaggend rijden Het is niet nodig om zigzaggend te gaan rijden, als er aan de rechterzijde van de rijbaan, op een niet te grote afstand van elkaar geparkeerde auto's staan. Rij zoveel mogelijk uw ideale lijn. Houd vooral rekening met fietsers, bromfietsers, gehandicaptenvoertuigen en voetgangers, als zij gebruik maken van de rijbaan.Zigzaggend rijden is niet nodig Bij meerdere rijstroken gebruikt u de meest rechtse rijstrook. Rijdt er bijvoorbeeld een vrachtauto of een langzame tractor voor u, dan is het toegestaan de linkerrijstrook te gebruiken om in te halen. Zorg er echter voor dat u na het inhalen zo snel en veilig mogelijk weer terug gaat naar de meest rechtse rijstrook.