Autodeur open tegen achteruit inparkerende auto, wie schuldig?

Een auto kwam vrij hard achteruit een parkeervak ingereden, met een bocht waardoor ik hem pas op het laatste moment aan heb kunnen zien komen. Mijn deur klapte tegen de zijkant van zijn auto aan. Hij lette niet op, ik ook niet. Hij heeft mij in zien parkeren, en dus ook kunnen snappen dat de deur open zou gaan. Wie is er schuldig? Hij heeft een deuk en wat krassen, bij mij is er amper iets te zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou wel eens een kwestie van 50/50 kunnen zijn, als de verzekeraars beide bewegingen ziet als bijzondere verrichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat verzekering dit maar uitzoeken.
Frimu2
10 jaar geleden
Laat me raden.....u had vooruit ingeparkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad
Frimu2
10 jaar geleden
Wijze les,..... Neem altijd de tijd even om achteruit in te parkeren. Uiteindelijk kan het bijna even snel. Hier kan je op je spiegels veel beter de afstand tussen jouw en een geparkeerde auto zien. Vooruit inparkeren is kortzichtige gemakzucht. Uiteindelijk moet je toch achteruit, en moet je ineens op bewegende objecten letten ipv stilstaande objecten. Vraag je bij jouw probleem ook maar af of dit wellicht voorkomen had kunnen worden. Het is even aanleren en oefenen, maar je zult merken dat het misschien wel moe of gehaast wegrijden een stuk relaxter word.
Frimu2
10 jaar geleden
In deze context, moet je natuurlijk wel opletten of er mensen in een al geparkeerde wagen zitten, alleen is dit bij vooruitparkeerders ook nog eens lastig te zien door dat de hoofdsteun in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stond vooruit ingeparkeerd inderdaad

Antwoorden (1)

Als hij schade aan de achterkant heeft , is de tegen partij hoogstwaarschijnlijk aansprakelijk, of jij al dan niet 50/50 (mits 2getuigen kunnen beamen dat de deur zeer plotseling geopend werd., Indien hij schade aan de zijkant heeft ben jij aansprakelijk. (Hij kan immers niet uitwijken en met een tijdig stoppen van zijn kant zou er ook schade zijn.