Rijbewijs afgepakt, hoe verloopt de procedure en hoe lang duurt dit?

Eind november vorig jaar is mijn rijbewijs afgepakt, voor te hard rijden. Was hem 2 maanden kwijt. Het is nu al bijna een jaar later, en ik heb nog steeds helemaal niets gehoord van wanneer het nu voor de rechter moet komen. Hoe lang mogen de officier van justitie erover doen voor hij de zaak aan de rechter voorleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo niet rijden de eerste procedure is achter de rug en hij mag gewoon rijden tot de officier het aan de rechter heeft voorgelegd en de rechter een uitspraak doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@VroegMeAf, als het precies is zoals u verklaart, mag u "rustig" rijden.

Antwoorden (2)

Een officier van Justitie heeft na de invordering door de politie 10 dagen de tijd om te beslissen of het rijbewijs ingevorderd blijft tot de strafzaak zich aan doet bij de rechter of niet. Zo niet of komt de officier in deze periode niet aan een beslissing toe moet hij deze teruggeven. Dit geschied door middel van aangetekende post via het CVOM.

In dit geval lijkt het erop dat de officier heeft besloten om het rijbewijs voor twee maanden in te nemen en daarna de zaak voor te leggen bij de rechter.
Heb je in dit geval al een sanctie gehad? Of heb je het rijbewijs teruggekregen zonder uitleg?

In principe is er alleen nog sprake van een verjaringstermijn ten opzichte van de sanctie en geldt er wel een fatsoensnorm m.b.t. de tijd die een officier erover doet.

Als je zeker wilt weten hoe jouw zaak ervoor staat, kan je contact opnemen met het arrondissementsparket van jou regio. Dit kan je vinden op de site van het ministerie van justitie en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer u tijdens het gedeelte waarop een maximum snelheid geldt, de maximumsnelheid met 50 km/u of meer hebt overschreden, wordt het rijbewijs direct ingevorderd. Het rijbewijs wordt vervolgens naar de officier van justitie gestuurd, die moet beoordelen wat er mee gaat gebeuren. Omdat per 1 juni 2011 de wet is aangescherpt, kan de officier van justitie voortaan zelfs bij een overschrijding van 50 km/u of meer het rijbewijs voor enkele maanden inhouden. Het Openbaar Ministerie maakt steeds vaker gebruik van de mogelijkheid zelf deze zaken af te doen. In plaats dat de rechter zich over de strafzaak buigt doet de Officier van Justitie een strafvoorstel. Twee maanden inhouding is wel het minimum.

Uw rijbewijs is ingenomen op grond van artikel 164, lid 2 onder d. van de Wegenverkeerswet 1994. (Overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer ).

De officier van justitie geeft binnen de termijn van tien dagen schriftelijk zijn/haar beslissing dat het rijbewijs (voorlopig) zes maanden zal worden ingehouden. Deze termijn van zes maanden heeft te maken met hetgeen bepaald wordt in artikel 164 lid 6 van de wegenverkeerswet.

Artikel 164 lid 6 bepaalt dat het rijbewijs in ieder geval wordt teruggegeven, indien de behandeling van de overtreding door de rechtbank niet binnen zes maanden heeft plaatsgevonden.

U schrijft dat u het rijbewijs, na een inhouding van twee maanden, hebt teruggekregen. Er is nu al haast een jaar overheen gegaan. Indien u zeker weet tussentijds geen enkel bericht meer te hebben ontvangen, zie geen redenen waarom u de zaak n i e t zou laten rusten.
Of er moeten nog redenen zijn die u alleen bekend zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voor u is het belangrijk om te weten dat het Openbaar Ministerie dit soort zaken sinds 2011 kan afhandelen zonder tussenkomst van de strafrechter. Op grond van hetgeen u verklaart, mag ik aannemen dat bij u deze procedure gevolgd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U hebt het rijbewijs na twee maanden al teruggekregen. Het idee om deze zaak aan de rechter voor te leggen is dus bij de OvJ niet eens bij hem opgekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb idd mijn rijbewijs na 2 maanden terug gekregen. Dat is niet het probleem. Mijn probleem is het volgende. Ik wil graag dat mijn zaak voor de rechter komt, want ik heb namelijk niet zo hard gereden, en mijn rijbewijs is dus onterecht ingevorderd. Ik kan dit heel makkelijk bewijzen door het feit dat mijn auto simpelweg niet zo hard kan rijden. Ik reed ook achter een andere auto, de hele weg, en die auto kreeg een bekeuring voor 80 te hard rijden, wat ik ook ongeveer zou hebben gereden, maar ik kreeg er een voor 118 km/h. Hoe kan ik in godsnaam 118 rijden achter een auto die 80 rijden, over een hele lange afstand, en de auto niet inhalen. Toen ik dit probleem uitwees aan de agent, liet deze me via nog een paar metingen zien dat het wel degelijk kan. Alle auto's die aan kwam rijden, met meerdere auto's, reed de achterste continue volgens zijn metingen 20 tot 30 kilometer harder dan de auto voor hem. Terwijl het afstand gewoon hetzelfde bleef. Ik zei tegen de agent dat het dan toch duidelijk is dat hij iets fout doen, want dan is gewoon niet mogelijk. Maar hij bleef erop aandringen dat het wel kon, en liet mij gewoon zijn apparaatje dan weer zien. Nou tegen zo een logica kan ik niet tegenop, en dacht laat maar, ik laat het wel voorkomen. Maar er gebeurt gewoon niets meer. Ik ben door deze onterechte invordering van mijn rijbewijs ook mijn baan kwijt geraakt, en daarom zit ik te wachten op wanneer het voorkomt bij de rechter, daar ik een schadevergoeding wil eisen. Het kan niet zo zijn dat mensen gestraft worden voor iets wat ze niet hebben gedaan. Ik ben hier dan ook heel erg boos over, en wil het voor laten komen, met de hoop dat de rechter wel meer als een hersencel heeft. Mijn vraag is dus, hoe lang na een bekeuring mogen de officier van justitie er over doen voor hij/zij mijn zaak voor laten komen bij de rechter? Ik wil het namelijk niet laten liggen, want ik ben mijn baan kwijt geraakt voor iets wat ik niet heb gedaan. En dat hoort niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Vroegmeaf, u vertelt hier nogal het een en ander, wat niet (en terecht) bij de vraag aan de orde kwam. Wij zullen uw de aanavullende reactie goed doornemen. Het antwoord/advies kan pas vanavond laat gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt, Ik wacht het wel af.