In een cvt: hoe kan je DUWEN met een band?

In de oude Dafjes TROK de band, dat snap ik. Maar hoe kun je duwen? Met een touw of ketting kun je toch ook niet duwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Wat is een cvt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een Continu Variabele Versnelling in een auto.
Amadea
10 jaar geleden
Dat zou een c.v.v. zijn, en geen c.v.t.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de autowereld spreekt men Engels: Continual Variable Transmission
Amadea
10 jaar geleden
Oké, nu begrijp ik het. Bedankt voor de toelichting!

Het beste antwoord

Stel je voor dat je twee sets conische schijven oftewel 'poelies' hebt, waarover een “gewone” trekkende v-snaar van een variomatic loopt. Als de afstand tussen de twee schijven wordt veranderd, past de loopradius van de duwband zich daarop automatisch aan, waardoor de overbrengingsverhouding traploos varieerbaar is. Tot zover was dit bekend en gesneden koek voor de vraagsteller.

Nu ben je het zat dat die v-snaar slijt.
Je doet een soort grote uitgebogen nietjes rond die snaar. Die nietjes hebben een aangepaste vorm zodat ze mooi rond de V-vormige doorsnede van de snaar passen. Een soort hoofdletter 'V' die rond de 'v' van de snaar past. Heel de snaar zit vol met enkele honderden van die dunne stalen V-tjes. Het zijn overigens geen open V-tjes, maar gesloten driehoekjes, of eigenlijk trapeziumvormige plaatjes, dus met ook onderaan een recht stukje, om mooi precies rond de doorsnede van de snaar te passen.

Als je nu zo’n snaar gebruikt, wordt er aan de niet echt elastische snaar alleen getrokken om hem strak te houden tussen de twee variabele-diameter poelies, en de kracht wordt nu overgebracht doordat de ene poelie de hele stapel met metalen V-tjes naar de andere poelie opschuift. Er onstaat tussen de poelies aan de duwende kant een soort massieve metalen staaf.

Bij Bosch, die de variomatic fabriek van “Van Doorne Transmissie” heeft overgenomen, zeggen ze het zo:
"De duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Deze elementen worden tussen de schijven geklemd om het koppel van de primaire poelie op de secundaire poelie over te brengen. Omdat het koppel door duwen wordt overgebracht in plaats van door trekken, ontstaat er tussen de twee ‘variatoren’ als het ware een massieve staaf.

Dit maakt de transmissie voor zeer hoge lasten toepasbaar – de CVT is leverbaar voor alle voertuigen tot een koppel van circa 450 Nm (newtonmeter), afhankelijk van specifieke klanteneisen en wensen. "

Het rijdt trouwens heerlijk, ik rijd al jaren CVT.
Bordensteker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik ben wat verbaasd over de min gegeven aan het antwoord van Egolatus. Wat daarin staat is toch goed? In mijn antwoord ben ik alleen iets dieper ingegaan op hoe je kunt duwen met een snaar over twee poelies, juist omdat het ook voor mij een moeilijk te bevatten begrip is. Zelf blijf ik het met gemengde gevoelens bekijken; er blijft naar mijn gevoel ook altijd een zekere trekkende werking over: de snaar (duwband) moet nu eenmaal strak gehouden worden, en een deel van de aandrijfkracht wordt dus door trekken overgebracht, al is het ingenieuze van dit systeem natuurlijk dat je het duwende deel van de snaar een belangrijk deel van de kracht laat overbrengen. Op het moment dat je op de motor remt, verplaatst de duwende functie zich trouwens ineens naar het andere deel van de band, waar eerst getrokken werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dat "klemmen" door de variabele poelies (zodat de kracht wordt overgedragen) precies gaat is me nog niet echt helder, maar ik begrijp er nu in ieder geval méér van dan eerst. Dank!

Andere antwoorden (1)

De Duwband-CVT is een continu variabele transmissietechniek die door Van Doorne's Transmissie BV (VDT, in 1995 overgenomen door Bosch) is ontwikkeld uit de Variomatic.
De transmissie werkt ruwweg volgens hetzelfde principe als de Variomatic, maar de trekband is hier vervangen door een zogenaamde duwband. Een duwband bestaat uit een groot aantal metalen plaatjes, die met stalen snaren aan elkaar zijn geregen tot een flexibele band. De ringen zorgen dat de plaatjes netjes op een rij blijven liggen, maar de kracht wordt vervolgens overgebracht door de plaatjes zelf, en wordt niet, zoals bij de Variomatic, door trekken overgebracht, maar door duwen. Op deze manier is een koppel tot ca. 400 Nm haalbaar.
Deze transmissievorm wordt ook thans (2012) door verschillende autofabrikanten (optioneel) in hun modellen gebruikt.
Bron: Wikipedia