Passen mijn winterbanden van mijn oude auto op mijn nieuwe auto?

Ik had een Seat Leon uit 2007 en nu een Ford c-max uit 2008. De bandenmaat is hetzelfde, aantal gaats ook. Maar nu hoor ik iets over steek en naaf, passen mijn banden wel of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat we het hier over wielen (velgen) hebben. Om velgen van de ene op een andere auto te monteren zullen alle maten hetzelfde moeten zijn.
Je hebt niet alleen te maken met het aantal inch van je velg, maar ook met zogenaamde steekmaat, naafmaat en ET waarde.

De steek: de steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging van het wiel aan de naaf van de auto. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten keer de diameter van een denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden.

De naaf: de naaf diameter van een velg spreekt voor zich, het betreft de grootte van het naafgat in het midden van de velg.

ET Waarde: een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die er voor zorgt dat het wiel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten en wielmoeren. Wanneer de schijf exact in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van een ET 0 (mm). Zowel aan de binnenkans als de buitenkant is dan evenveel ruimte.

De volgende gegevens heb ik kunnen vinden over uw vraag:

Merk: Seat
Model: Leon vanaf 2005
Steek: 5x112
Naaf: 57.1
ET: 50

Merk: Ford
Model: Focus C-max
Steek: 5x108
Naaf: 63.3
ET: 52.5

Voor de afwijking van de Naaf maten zijn daarvoor gemaakte centreer ringen te koop om deze passend te kunnen maken.
Een ET afwijking mag max. 5 mm afwijken om het acceptabel te houden.
Voor een steekmaat afwijking is naar mijn weten niets te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Seat leon steek 5*112 naafgat 57,5 et waarde 50 bouten 14*1,50
Ford C max steek 5*108 naafgat 63,4 et waarde 52,5 bouten 12*1,50
dus nee de velgen passen niet de banden wel