Kan een kleine toevoeging motorolie (a 150 ml) schade brengen aan de motor?

Heb ooit eens gehoord dat dit goed zou wezen, maar is dit een fabeltje of een feit.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan bedoel ik toevoeging in de brandstoftank.

10 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat de vraag over een diesel- of benzine motor?
SnakeEye
10 jaar geleden
Diesel, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb mijn antwoord verwijderd. Kon uit je vraag niet opmaken of het diesel of benzine was. Ook jouw reactie aan mij terug vind ik niet zo gepast. Graag zou ik willen weten waaruit ik zou kunnen opmaken dat het om een dieselmotor gaat? Succes verder met je vraag. M.v.g. TX
SnakeEye
10 jaar geleden
Ik had eerder in de vraagstelling aan moeten geven om welke brandstofmotor het ging, dit is mij in alle consternatie ontschoten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zij je vergeven. ;-)
Helaas klopte mijn antwoord niet omdat deze gebaseerd was op benzine motoren. Auto en -techniek is mijn passie. Mvg. TX

Het beste antwoord

Ik weet niet wat de gevolgen zijn bij een benzine motor.
Als dieselrijder voegde ik vroeger regelmatig olie toe aan mijn brandstof, dit zou de werking van de injectoren ten goede komen of dit waar is of niet is moeilijk te controleren, maar schade veroorzaken doet het zeker niet.

Een dieselmotor kan mits een aanpassing (voorverwarming van de brandstof) op plantaardige olie rijden in plaats van op diesel. Zonder een aanpassing zelfs op een goed gemengd (eerst olie dan tanken) mengsel van 50/50 (olie/diesel). Ook dit geeft geen schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger wel. Met de huidige techniek is het niet nodig, zelfs slecht voor de techniek die zorgt voor schonere uitlaat gassen. Die raken ontregelt en gaan stuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je eens wat te veel motorolie in de motor van een auto laat lopen dan is dat heus niet erg. Je kunt beter wat te veel olie in het carter hebben dan te weinig want dan heb je kans dat de smering niet meer voldoende is en dan gaat de boel stuk. Olie die teveel in het carter zit kan er ook niet uitlopen of spatten en de smering blijft toch optimaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook te veel olie kan schade aan je motor geven. Oliekeerringen en pakkingen kunnen dit vaak niet verwerken met als gevolg dat deze er worden uitgeperst. Kom je uiteindelijk toch met te weinig olie te zitten.
Maar dat was de vraag niet maar leek mij een nuttige aanvulling op jouw antwoord. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef hier een compensatie +
Zo flauw als mensen gaan minnen als ik een reactie geef.