Is de voorgestelde onderhoudsbeurt voor mijn auto niet erg overdreven?

Augustus j.l. was mijn Skoda Fabia 2 jaar oud en ben ik dus langs mijn dealer gegaan om een afspraak te maken voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt (ieder jaar of elke 15000km). Ik had toen net 19.000km op de teller staan.
Ik werd een beetje raar aangekeken en ze snapte niet wat ik precies bedoelde. Ik praat geen chinees dus begreep niet waarom ze zo moeilijk deden. Al met al hebben ze dus toch een afspraak gemaakt en 2 dagen later kon ik de auto langs brengen. Ik kon gewoon wachten en na 1 uur kreeg ik de auto terug. Vond het wel een beetje raar maar dacht gewoon dat ze snel gewerkt hadden. De rekening zou ik per mail krijgen. Precies 2 dagen later krijg ik de rekening en zie dat ze een simpele zomercheck hebben uitgevoerd i.p.v. een onderhoudsbeurt. Ook kreeg ik een link om mee te doen aan een tevredenheidsenquette. Heb ik gedaan en was dus niet tevreden.
Nu krijg ik een mailtje dat het een misverstand was en dat ze me voorstellen om grote onderhoudsbeurt uit te laten voeren van 385 euro.
Is dit normaal voor een auto zonder klachten met net 19000km?
Deze onderhoudsbeurt bestaat uit het volgende:

- uitgebreide ondershoudsbeurt diagnose aan de hand van onderhoudsschema
- interactief beoordelen van elektronische storingen
- vervangen van olie en oliefilter
- vervangen van interieurfilter
- schoonmaken en smeren van de trommelremmen achterzijde
- portierscharnieren en sloten smeren

Mij lijkt het teveel van het goede.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.skoda.nl/service/onderhoud-en-reparatie/zomercheck

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Groot onderhoud is nogal een groot woord voor wat je hierboven omschrijft.
olie verversen is sowieso verstandig om op de voorgeschreven tijd te doen en niet als chevy zegt alleen bijvullen (indien mogelijk had ik -1op hem gestemd)
olie verouderd door het opnemen van vocht waardoor de smerende werking minder wordt (afhankelijk van het type olie 1-2 jaar)
ook vervuild de olie wat gefilterd wordt door het oliefilter. Op het moment dat het oliefilter dicht zit door achterstallig onderhoud wordt de olieom het filter gepompt waardoor er dus ongefilterde en zwaar vervuilde olie door het motorblok stroomt en dus veel sneller slijt. hoeveel vervuiling het filter kan weg filteren ligt aan de fabrikant en staat dus aangegeven in het onderhoudsboekje. Houd je hier aan als je zo lang mogelijk met je auto wilt doen.
remmen zou ik eerder kiezen om de voor remmen schoon te maken aangezien deze meer blootgesteld wordt aan weersomstandigheden en pekel e.d.
scharnieren smeren is 5 seconden werk en altijd goed (bij te weinig smering gaan de deuren kraken en op den duur door teveel slijtage hard klakkend geluid gaan maken)
volg altijd het onderhoudsschema van de fabrikant (een kleine afwijkingen kan uiteraard geen kwaad). Hier is beter over nagedacht met meer kennis dan jij hebt gedaan.
daarbij komt ook nog dat als je de auto niet volgens het schema onderhoud geeft dat de kans zeer groot is dat je garantie (als je dit hebt) komt te vervallen

service interval is vaak 15000-30000km of 1-2 jaar (wat als eerste komt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De olie in uw motor verslijt en verliest haar functie. Dit heeft een invloed op de prestaties van uw wagen en is rampzalig voor het slijtage van de motor. U heeft eigenlijk 4000km gereden met een gebrekkige smering van de motor. het is niet skoda die dit bepaald maar de leverancier van de olie.

U doet er dus goed aan om de voorschriften van de fabricant te volgen.
U brengt ook uw garantie in gevaar, als u nalaat om uw onderhoud op tijd en stond te laten uitvoeren dan zal men gegarandeerd moeilijk doen als er mankementen optreden en terecht.

Men heeft ook meer werken uitgevoerd aan uw wagen dan beschreven in de ‘zomercheck’. Ik vermoed dat men een groot onderhoud in combinatie met een zomercheck heeft uitgevoerd.

385 € is volgens mij een normale prijs. Een skoda gebruikt synthetische of half syntetische olie. Deze kost al snel tussen 20 tot 30€ de liter en er gaat gemakkelijk 5 liter in de wagen. Reken daar een werkuur bij en filters en je komt al snel tot een dergelijk bedrag.

Kijk eens in de handleiding/onderhoudsboekje van je wagen.
Daar staat in welke werken op welk tijdstip moet uitgevoerd worden, ik denk echt dat u zich onterecht benadeeld voelt.

In bijlage de prijzen die door Skoda gehanteerd worden ... ik zou zeggen reken het eens na.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die zomercheck kostte me maar 3 euro, moest alleen betalen voor het bijvullen van van eventuele vloeistoffen en in mijn geval was dat alleen ruitesproeiervloeistof. Olie hou ik altijd zelf op pijl.
Ook hebben ze niks extra's gedaan. Sterker nog, de zomercheck zoals omschreven in de link van Skoda was niet exact hetzelfde als waar mijn dealer mee werkte. Hun zg. zomercheck stelde nog minder voor. Toch heb ik het gevoel dat ik genept wordt (zoals dat bij alle garagebedrijven gebeurd). Ik zal het boekje er eens op naslaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit olie moeten bijvullen (juist in het begin bij een nieuwe wagen), voor iets zal het dan wel goed zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die -1 is nu ook weer niet nodig (ook al ben ik het niet 100% eens met jou antwoord). Een +1 ter compensatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verzuring slaat ook hier toe blijkbaar ... :-) bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je ook doet ... denk aan uw garantie.
Als je nalaat uw onderhouden te laten uitvoeren kan deze komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook niet zo onoverkomelijk om zelf de olie te vervangen en nieuwe filters te plaatsen