Waarom slaat de motor van onze Suziki grand Vitara iedere keer als we stoppen of de motor stationair laten lopen af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (2)

Verkeerde afstelling , te arm zei men vroeger . Ja er kunnen ook ontsteking's problemen zijn of vervuilde brandstof of kool aanslag in bij de cilinders ( dan een goed stukje rijden in een te lage versnelling of een goed door trekken een paar keer ) Maar meestal gewoon even afstellen , succes .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een te arme afstelling heb je ZEKER geen koolaanslag. Ook het op hoge toeren laten draaien vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee.
Stationair laten afstellen op kwantiteit en kwaliteit lijkt mij een goede optie.
Bordensteker
10 jaar geleden
Als het telkens afslaan zomaar ineens begonnen is, terwijl het daarvoor helemaal geen probleem was, dan zou ik denken aan een door een vuiltje verstopte stationairsproeier. Maar deze denkwijze is wellicht alleen voor ouderwetse carburateurmotoren correct; of je bij een hedendaagse injectiemotor ook nog zo mag redeneren, dat weet ik eigenlijk niet.
In elk geval ben ik het eens met de reactie van TegenXinnig: laten nazien en indien nodig laten afstellen door de vakman, die heeft daar de spullen voor.
Omdat er minimaal één aspect uit de heilige drieeenheid der ontsteking uit balans is.
Voor ontsteking heb je zuurstof, brandstof en vonk nodig.
Als er eentje niet lekker meewerkt raakt de boel uit evenwicht en dat merk je het eerst bij stationair lopen.
Je hebt dus verschillende mogelijkheden waar je er een aantal vrij makkelijk van kan checken.
Benzine: krijgt de motor genoeg? Zijn de filters en sproeiers schoon? Blaas ze anders even door.
Vonk: Kijk of je bougies nog blauw vonken. ( denk om je fikken!! Doet zeer zonder isolatie!!) anders vervangen.
Lucht : is je luchtfilter schoon? Haal er eerst een stofzuiger overheen of vervang het filter. ( stofzuiger is low budget en niet goed voor de motor maar beter dan een vies filter)
werkt dit niet? Zoek dan een garage op want een moderne auto heeft ook vaak een computer en computers doen dingen die wij mensen niet snappen zonder een andere computer om het te vertalen.....