Afstandsbediening van auto werkt op sommige plekken niet, hoe kan dat?

In een dorp bij ons in de buurt werkt de afstandsbediening (deurvergrendeling) op bepaalde plekken niet, het is een strook van ongeveer 100 m.
Je kunt daar direct naast de auto staan maar gebeurt niets, op andere plekken werkt het prima, ook op 30m.
Eerst dacht ik batterij leeg of een ander defect, maar het is alleen maar op die plek.
Het zal wel gestoord worden door iets in de buurt, maar wat is dat dan?
Merk: Toyota.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Mogelijkerwijs heeft een buurtbewoner een weerstation gemonteerd dat zijn gegevens (temperatuur, windrichting, windsnelheid, luchtvochtigheid en dergelijke) draadloos naar het bijbehorende scherm stuurt dat binnen staat.

Sommige van die draadloze weerstations zijn verkeerd ontworpen. Als de batterij dan leeg is, zenden ze continu een signaal uit. Dat signaal verstoort andere apparaten die dezelfde frequentieband gebruiken. Je ziet dan dat er een gebied van enkele tientallen tot meer dan honder meter is waarin andere apparaten niet of nauwelijks werken.

Zie de Bron hieronder voor een artikel over dit fenomeen.

Een andere mogelijkheid, waarvoor ik helaas geen bron heb kunnen vinden, is dat er een winkelier zit die een ouder model mobiel pinapparaat gebruikt. Ook die apparaten kunnen wel eens storen doordat ze continu een signaal uitzenden.

Cryofiel