Auto kopen door moeder maar ik betaal, mag dat?

Als mijn moeder een auto koopt en verzekert op haar naam, en ik de verzekering kosten aan aanschaf kosten betaal. Is het dan toegestaan dat ik altijd in de auto rij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Dat hangt er van af want er zijn verzekeringsmaatschappijen die een clausule aan het contract toevoegen waardoor jouw moeder (of de volwassene die de verzekering aangaat) dient te verklaren dat enkel zijzelf de auto zullen besturen.

Soms is het beter om toch die hogere verzekeringspremie te betalen (die meen vaak aan jongeren aanrekent) zodat er geen discussie kan zijn bij eventuele ongevallen.
Het lijkt me sowieso aan te raden om open kaart te spelen met jullie verzekeringsmakelaar want als naar aanleiding van eender welk euvel uitkomt dat jij de effectieve bestuurder van het voertuig bent dan betaal je je blauw aan boetes en riskeer je ook nog eens op een zwarte lijst te komen voor de rest van je leven.
Bovendien deelt dan ook jouw moeder in de spreekwoordelijke klappen.

Enfin, jij bent 21 dus ga ik er van uit dat je wel in staat bent om een eerlijke en wijze beslissing te nemen.
Vraag jezelf in eer en geweten af of hetgeen je van plan bent te doen wel degelijk de beste oplossing is voor alle betrokken partijen en neem dan de volle 100% verantwoordelijkheid voor de gevolgen van deze beslissing!

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt wgvandongen ;-) Liefs en fijne dag nog!

Andere antwoorden (1)

Ja als je bij de verzekering opgeeft dat jij de regelmatige bestuurder bent is er niets aan de hand. Maar je denkt ongetwijfeld dit trucje te kunnen toepassen vanwege de hogere no claim van ma. En dan is het dus niet toegestaan en loop je het risico dat de verzekering niet uitkeert bij schade, omdat ze het risico niet juist hebben kunnen inschatten.
paulus811
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
bijkomend nadeel is, dat je zelf zo nooit no-claim opbouwt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
paulus811
10 jaar geleden
Klopt ItisLeClerc. Uiteindelijk moet je een keer zelf gaan verzekeren en begin je bij 0 of nog erger +10% of NOG erger, ze willen je helemaal niet hebben omdat je een te hoog risico bent en aantoonbaar fraude hebt gepleegd. Yorick, het werkt alleen als je moeder ook de wegenbelasting, verzekering betaald en ook de rekeningen van het onderhoud op haar naam staan. Bij een grote schade zal de verzekering namelijk op basis daarvan gaan aantonen dat niet je moeder, maar jij de eigenaar en bestuurder van de auto bent. Advies aan je moeder om er niet aan mee te werken en aan jou om je verstand te gebruiken. Je bent echt niet de eerste die denkt om op deze manier geld te besparen, de verzekering weet dat ook. Veilige kilometers toegewenst!