auto slipt bij hoge snelheid

bijv als ik over een oneffenheid op de snelweg rij.
Ik schrik me iedere keer helemaal kapot, auto gaat van links naar rechts en ik moet goed sturen.
Ik vermijd dus echt alle snelwegen, maar ja dat is ook geen optie.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

ik ga voor de vering, zachte banden, of een teveel aan spelling in de stuurinrichting.

Eenvoudige controle van de vering is simpel, kijk of er uitwendige olielekkage waarneembaar is op je schokbrekers, duw thv de veerpoten je auto 2 keer krachtig in en kijk of de auto last heeft van nadeinen.

Rij eens rustig over een stukje slecht wegdek met een raam open, vaak hoor je dan de vering "klapperen", of laat iemand kijken terwijl je op slecht wegdek langs rijdt, je ziet dan heel snel of een wiel teveel stuitert.

Bandenspanning sppreekt voor zich en kan zowel bij te harde als bij te zachte banden heel gevaarlijke rij situaties opleveren.

Stuurinrichting: Beweeg je stuur rustig en langzaam heen en weer terwijl je kijkt en voelt of je banden meebewegen. Trek eens een paar maal aan je band (vanuit de wielkast naar buiten) voel je spelling dan heb je evt te maken met speling in naaf, stabilisatie etc.

Bij zulk rijgedrag zou ik de auto accuut stilzetten en goed laten nakijken.

Gaat het fout heb je zelf mogelijk letsel of een ander en als blijkt dat er een techniisch gebrek oorzaak is van je ongeval kan je ook nog eens gezeur met justitie krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan liggen aan iets heel goed fouts... Bijvoorbeeld wiellagers die niet goed zijn dus speling hebben, dat kan een uitlijning zijn die niet deugt, dat kan speling zijn op de fuseekogels, dat kan duiden op zwakheden in het chassis... Het kan een bandenprobleem zijn... Het kan van alles zijn...

Ik zou er maar heel snel laten kijken hoor, door een garage...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, laat er snel naar kijken.
Meest voor de hand liggende problemen zijn:
Kapotte schokbrekers.
Verkeerde uitlijning van de voorwielen.
Ondeugdelijke remmen of verkeerd afgestelde. (trekt de auto naar een kant als je het stuur los laat?)
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk een probleem met je schokbrekers of de vering.
Mogelijk speling op het stuur.
Gewoon even naar laten kijken bij je garage,dan weet je waar het aan ligt en wat je er aan moet laten doen.
Laat je dit niet repareren dan breng je niet alleen jezelf maar ook een ander in gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiedraagarmrubbers zou ook nog kunnen maar ik zou het eerst naar je schokdempers (schokbrekers zitten niet in een auto) laten kijken.