Mag je in Nederland met een amerikaans rijbewijs rijden

Dit naar aanleiding van de discussie omtrent buitenlandse rij lesen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (4)

Ja. Je mag in Nederland bij vestiging tot een half jaar na aankomst op een rijbewijs uit de VS rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha die chaoticteddy,

het is volgens mij niet toegestaan als je ook in het bezit bent van een nederlandse. dit inverband met de politie: als je nederlandse rijbewijs wordt ingenomen mag je niet rijden. maar je heb een amerikaanse dus ik rij dan maar met die.

snap je.

Toegevoegd na 5 minuten:
dus het zit zo:

als de politie je aanhoudt en je NEDERLANDSE rijbewijs invordert en je dan toch doorrijd ben je strafbaar.

maar als je een amerikaans rijbewijs heb (is je 2de rijbewijs) en je NEDERLANDSE wordt ingevorderd, rij je gewoon verder met je amerikaanse.

dus om deze rede is het verboden om met amerikaanse en nederlandse te rijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rijbewijzen van buiten de EU mag je tot 185 dagen na vestiging in ons land gebruiken. Daarna moet je een Nederlands rijbewijs halen. Het Amerikaanse rijbewijs is niet in te wisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Als je ook over een Nederlands rijbewijs beschikt, mag je het Amerikaanse rijbewijs er niet naast gebruiken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit niet simpelweg een samenvatting van de twee bovenstaande antwoorden?
(met uitzondering dat half jaar is vervangen door 185 dagen)
Ja mits je boven de achtien bent, het is niet zo dat je met een Amerikaansrijbewijs onder die leeftijd hier mag rond touren.