Waarom hoef je met een luxe auto geen adblue toe te voegen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij vrachtwagens boven (als ik het goed heb) de Euro 4 norm wordt er vanwege de uitstoot, milieu, etc. etc. Adblue toegevoegd, waarom hoef je dit bij een moderne dieselende auto niet te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Definieer 'luxe auto'.

Het beste antwoord

Omdat die niet aan de bedoelde emissiewetgeving inzake NOx-uitstoot hoeven te voldoen waar zware voertuigen dat wel moeten.

"Werking AdBlue in SCR voertuigen als trucks, vrachtwagens, bestelbussen etc.
SCR staat voor Selective Catalytic Reduction (selectieve katalytische reductie) en is een uitlaatgas-nabehandelingstechnologie. Deze techniek vereist het gebruik van een reagens genaamd AUS32 (ook bekend als AdBlue/DEF in Noord-Amerika of ARLA 32 in Brazilië) ter vermindering van de NOx. Bijna alle grote fabrikanten van zware voertuigen zijn overgegaan op het gebruik van deze technologie om aan de nieuwe emissiewetgeving inzake NOx-uitstoot te voldoen. Concurrerende technologieën bieden een minder gunstig brandstofverbruik en een hogere CO2-uitstoot. Daarom is SCR de meest kosteneffectieve oplossing om aan de NOx-emissienormen te voldoen.

De belangrijkste onderdelen van het SCR-systeem zijn de SCR-katalysator, het AdBlue-injecteersysteem, de AdBlue-tank en het AdBlue-doseersysteem. AdBlue wordt, van de motor af bewegend, vóór de SCR-katalysator in de uitlaatpijp ingespoten. Door verhitting in de uitlaat breekt het af tot ammoniak en CO2. Wanneer de NOx in de katalysator met de ammoniak reageert, worden de schadelijke NOx-moleculen in de uitlaat omgezet in onschadelijke stikstof en water.

Voor een correcte werking van uw SCR-systeem dient u ervoor te zorgen dat u alleen AdBlue van hoge kwaliteit gebruikt. Reagens van slechte kwaliteit dat met vreemde stoffen is besmet, brengt het gevaar met zich mee dat uw katalysator beschadigd wordt.

SCR is een bewezen technologie waarvan de toepassing in de toekomst alleen maar zal toenemen. Het zal bijvoorbeeld voor de aanstaande Euro 6 norm worden gebruikt."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wordt al gebruikt in de meeste vrachtwagens binnen de Euro-5 norm!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhelderend, kan ik wat mee.