Ik heb een kras in het dak van mijn auto, deze stond geparkeerd op een bouw waar ik aan het werk ben, wie is er nou aansprakelijk voor de schade?

de auto stond geparkeerd op de plek waar ik momenteel werk en daar is het gebeurd maar er zijn geen getuige of wat dan ook

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4K

Antwoorden (5)

Het gaat lastig worden, vrees ik, om de schade op iemand anders te gaan verhalen aangezien je geen idee hebt wat er is gebeurd. De verantwoordelijke voor de parkeerplaats zal elk risico op schade wel bij de eigenaar van de auto zelf hebben neergelegd (parkeren op eigen risico) en als het verder een normale parkeerplek is, kan ik niet inzien dat je de schade ook op de eigenaar van de parkeerplaats/bouw zou kunnen verhalen.

Let overigens wel op dat als je WA+Casco verzekerd bent en je wilt de schade verhalen op de verzekering, dit jou ook schadevrije jaren gaat kosten. Je moet dan even de kosten tegenover de baten zetten. Sommige verzekeraars hebben een speciale dekking voor vandalisme-schade op de WA+Beperkt Casco (waardoor het jou geen schadevrije jaren zou kosten bij een claim), maar dan moet het wel verklaarbaar zijn dat er bijvoorbeeld door kwaadwilligen een kras op jouw dak is getrokken. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met jouw verzekeraar/tussenpersoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je auto parkeert vlak bij een in aanbouw zijnd pand, dan riskeer je altijd dat iemand (per ongeluk) iets laat vallen of je auto bewust of onbewust beschadigd. Als je een of meerdere getuigen hebt die hebben gezien dat je jouw auto onbeschadigd hebt geparkeerd, dan kun je proberen om de schade te verhalen op het waarborgfonds. Is dit niet het geval dan zul je zelf voor de schade moeten opdraaien. Maar er is dan wel een of andere doe-het-zelver te vinden die het voor een vriendenprijsje kan maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij aan kunt achterhalen wie de kras heeft gemaakt, dan moet die persoon betalen. Lukt dat niet (en die kans lijkt me vrij groot), dan is de schade voor jouw rekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de auto geparkeerd stond op een plek die aangewezen is door het bouwbedrijf (hoofdaannemer) dat daar de auto geparkeerd moet worden op het terrein en de schade is aantoonbaar ontstaan op die plek is de hoofdaannemer in principe verantwoordelijk voor de ontstane schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een expert kan vaak de oorzaak van de kras achterhalen.
Op een bouwterrein is een schade veroorzaakt door matrieel en of mensen (die in dienst zijn) de aannemer aansprakelijk dit moet echter wel vast staan daarom lijkt me een expert noodzakelijk.
Afhankelijk welke dekking de aannemer heeft op zijn CARverzekering is hij er gewoon voor verzekerd.
Maar de schuld moet natuurlijk wel vast staan